Søk i arkivet

Hvor normale båter er unormale

I La Rochelle ligger det over 4500 båter i en havn, og nærmest alle har mast. Ute på vannet er det hele tiden båter som drar oppmerksomheten. 

STORT: 4500 er det plass til i Port des Minimes.
STORT: 4500 er det plass til i Port des Minimes.

Det virker som alle i La Rochelle er seilere, byen som er utgangspunkt for siste runde av Årets Båt i Europa testing i år. En uke med vinder fra nordøstlig retning, preget av høytrykket over Skandinavia. 

Båtlivet er en levevei

Det er svært mange verft tett opp til byen, som Dufour, Armel, RM og Fountaine Pajot. Havna Port des Minimes, 15 minutters gange fra gamlebyen, har bidratt til mange arbeidsplasser i området. Utbyggingen ble planlagt på 60-tallet, og startet tidlig 70-tall. Området preget av våtmark ble demmet opp, og havnet etappevis bygget ut.  Den har dannet grunnlaget for fritidsbåtbruken i området. I dag er det 4500 faste plasser, og 440 gjesteplasser. Havneanlegget består av 15 km med brygger, og danner et areal på 50 hektar. Mellom havneanlegget og byen ligger verftene tett i tett.

Heiser seil

KRYBBE: Du skjønner et det er seilbåter det dreier seg om, når motorbåter står på en slik krybbe.
KRYBBE: Du skjønner et det er seilbåter det dreier seg om, når motorbåter står på en slik krybbe.

Båtlivet på vestkysten av Frankrike er annerledes enn i Middelhavet. Den største forskjellen er at det er mer krevende. Været er tøffere, og tidevannet må alltid beregnes inn. Det gjør at kartbordet fremdeles spiller en viktig rolle, og er et must for markedet. 

Båteiere i La Rochelle er ikke opptatt av status, men av funksjon. Båten skal fungere i forholdene kysten har å by på. Det gjør at båtene er langt mindre, slik at de er enklere å håndtere, samt også mer solide. Markedet her verdsetter kvalitet høyere enn gimmick som imponerer på en utstilling. 

En stor forskjell fra Norge, og også Middelhavet, er at båtene heiser seil straks de er utenfor moloen. Det er nesten ingen motorbåter, og de du ser er som regel en RIB-følgebåt, eller et fartøy for annet nytte. 

Pusher utviklingen

Det er på vestkysten av Frankrike det skjer. Interessen for seiling hos folket gjør dette interessant for sponsorer. Det igjen gir midler for seiling på høyt nivå med høy produktutvikling. 

Mens vi testet katamaranen Easy To Fly, som foiler, kom det en Moth bort og ville sammenligne farten. På vannet var det også flere seilbrett med foiler. 

Mini Transat-båtene samler seg også i La Rochelle, og under vår test var det mange ute å trene, bla Arkema, den siste prototypen med vingmast og foiler. 

Også i Årets Båt i Europa

Juryen testet 17 båter i La Rochelle. De fleste svært annerledes enn hva vi ser i Norge, men allikevel interessante for det norske markedet. Miljøet ligger her i front. Båtene blir bygget for tøft bruk. Nye ideer testes ut. 

Karl Dehler i Dehler 34 ønsket meg velkommen med ordene; – Velkommen om bord i den eneste normale båten. Det hadde han rett i. 

Her kan du lese mer om båtene vi testet i La Rochelle.

FOILER: Easy to Fly skal gjøre foiling med tilgjenglig. Ideen er å skape en klasse mellom Phantom 18 og GC 32.

FOILER: Easy to Fly skal gjøre foiling med tilgjenglig. Ideen er å skape en klasse mellom Phantom 18 og GC 32.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen