Søk i arkivet

FJORDEN: Nye Asker får en enorm kystlinje
FJORDEN: Nye Asker får en enorm kystlinje Foto:
Sandspollen er en av idyllene i Oslofjorden. Bukta ligger i Hurum som blir innlemmet i Asker.
Sandspollen er en av idyllene i Oslofjorden. Bukta ligger i Hurum som blir innlemmet i Asker.
Filtvet er punktet hvor trange Drøbaksund åpner seg. Filtvet er i dag Hurum.
Filtvet er punktet hvor trange Drøbaksund åpner seg. Filtvet er i dag Hurum. Foto:
HISTORIE: Vollen er i dag ett populært tettsted. Her lå Anker og Jensen, ett verdenskjent verft som byde de beste regattabåtene for 100 år siden. Verftet bygde også polarskuta «Maud»
HISTORIE: Vollen er i dag ett populært tettsted. Her lå Anker og Jensen, ett verdenskjent verft som byde de beste regattabåtene for 100 år siden. Verftet bygde også polarskuta «Maud»
Populære Middagsbukta
Populære Middagsbukta
STØRST: Leangbukta er Norges største maritime senter.
STØRST: Leangbukta er Norges største maritime senter.

Asker kommuneNorges første seilerkommune?

Hurum, Røyken og Asker kommune skal slås sammen til én, og et av de foreslåtte kommunevåpnene til den nye kommunen indikerer at den blir en skikkelig seilerkommune.

KYST: Det er over 40 nm fra grense
til grense i den nye kystkommunen.

KYST: Det er over 40 nm fra grense til grense i den nye kystkommunen.

Fra og med 1. januar i 2020 vil Hurum, Røyken og Asker kommune være én kommune, og det blir en kommune med en svært lang kyststripe i forhold til kommunens innlandsareale. Kyststripen strekker seg helt fra Nesøya i Indre Oslofjord, rundt hele Hurumlandet og inn til Hyggen i Drammensfjorden. Dette blir med andre ord en kommune som i stor grad er eksponert mot sjøen i Norges mest båttette område.

En båttur langs grensen er på over 40 nautiske mil og er en lang dag i snekkefart. Nye Asker vil du kunne se fra Færder hvor det massive Hurumlandet ruver i horisonten.

Den nye storkommunen byr på mye til båtfolket med steder som Middagsbukta, Sandspollen, Filtvet, Holmsbu og så videre. Båtlivet har også skapt mange arbeidsplasser i kommunen, blant annet i Leangbukta som huser Norges største maritime senter.

I Vollen jobbes den nå for en giftfri marina. Les mer om vaskemaskinen som vasker båten under skroget.

Ett av ti forslag

I disse dager har prosessen med å gi den nye kommunen et kommunevåpen startet, og for øyeblikket er 10 forslag blitt fremlagt på internett for kommunenes innbyggere som de skal stemme over. Disse stemmene, i tillegg til en fagjurys stemmer, skal slås sammen, hvoretter de tre beste forslagene går videre til et fagutvalg som foretar den endelige utvelgelsen av kommunevåpen.

Mens mange av forslagene henspiller på historiske elementer, som for eksempel Askers tradisjonsrike ask, som er opphavet til navnet Asker, har et av forslagene tre stiliserte seil i kommunevåpenet. Det spiller også på historiske fakta, men også på fremtiden. Om dette forslaget, står det:

Tre seil for fremtiden

«Seil som symbol viser til vår nye kommunes nærhet til kysten og havet, og til energi, drivkraft og fremdrift. Vårt område har en rik historisk kystkultur, båtbyggertradisjoner, verft og seilermiljøer. Oslofjordmuseet i Vollen ligger i Maudbukta der Christian Jensen bygget polarskuta «Maud» for Roald Amundsen. De tre seilene kan også symbolisere de tre kommunene som går sammen.»

Forslagene har selvfølgelig vakt debatt og skapt engasjement i de tre kommunene, men skal en tolke kommentarene som er gitt i sosiale medier, er det mange som trekker frem de tre seilene som det beste forslaget. 

Lasse Høilund fra Nesbru mener også det i et leserinnlegg i Budstikka 13. april 2017. Han trekker frem «Tre seil» som sitt klart foretrukne kommunevåpen og begrunner det med at det er det mest stilrene og fremtidsrettede.

«I tillegg til å være et samlende symbol for tre kommuner med kystlinje, synes jeg også det symboliserer tre kommuner som har vind i seilene, med god bør fremover», skriver han og oppfordrer folk til å stemme på fremtiden – og ikke fortiden.

Det kan vel også tillegges at tre seil har et ikke uvesentlig miljøvennlig signal i seg.

De siste årene har det vært en stor trebåtfestival i Hurum. Les: Starten på en tradisjon. 

Et annet båtmotiv

Også et annet forslag har et maritimt motiv. Det kalles «Båten» og i det forslaget er det selve skjoldets form som assosieres med en båt. Motivet på skjoldet som er en stilisert og symmetrisk fremstilling av den grønne halvøya mellom Drammensfjorden og Oslofjorden, forsterker den båtformen skjoldet gir.

Seil fra fortiden

Velges de tre seilene som Askers nye kommunevåpen, vil den nye kommunen være den første til å ha et symbol som kommuniserer en moderne tilnærming til sjøen og ikke minst til seiling.

Det er flere kommuner som i dag har kommunevåpen med seilbåt-motiver, som for eksempel Sandefjord, Larvik, Kragerø, Grimstad og Arendal, men en fellesnevner er at alle motivene er retrospektive og peker bakover på historiske seilbåter, skuter og seilskip. Hvaler har sågar en runetegning av en seilbåt i sitt kommunevåpen.

Seilernes kommune

Med de tre seilene vil Asker kommune utvilsomt bli den første kommunen som retter blikket fremover og bruker seiling som et symbol på fremtiden – og kanskje også på en bærekraftig sådan.

Det er liten grunn til å tvile på hvilket kommunevåpen de fleste seilere vil går for… Med tre seil vil Asker utvilsomt kunne bli den nye seilerkommunen! 

Du kan gi din stemme her.

KOMMUNEVÅPEN: Floraen av
kommunevåpen er stor, men skal begrenses noe i forbindelse
med kommunesammenslåingene. Flere har seilbåter som
motiv, men det er utelukkende gamle skuter.

KOMMUNEVÅPEN: Floraen av kommunevåpen er stor, men skal begrenses noe i forbindelse med kommunesammenslåingene. Flere har seilbåter som motiv, men det er utelukkende gamle skuter.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen