Søk i arkivet

Klåstadskipet på jomfrutur

«Saga Farmann», en rekonstruksjonene av en 20 meter lang knarr funnet ved Klåstadkilen ved Larvik har endelig satt seil. 

KNARR: Klågstadskipet er av
typen karr, men større bredde og økt fribord som gir
bedre lastevne.

KNARR: Klågstadskipet er av typen karr, men større bredde og økt fribord som gir bedre lastevne.

Coates Productions

Restene av skipet fra 900-tallet ble først funnet i 1893, men ble ikke utgravet før på 1970-tallet. Skipet var bare 40 % inntakt, og restene er stilt ut på Slottsfjellmuseet i Tønsberg.  «Saga Farmann» er bygget etter hvordan ekspertene mener at denne handelsskipet var for over 1000 år siden.  

Andre skip bygget i Tønsberg

Klåstadskipet er det andre vikingskipet som blir rekonstruert på Vikingodden i Tønsberg. Det første, Saga Oseberg er velkjent og var en tro kopi av Osebergskipet som ble funnet få kilometer opp i Slagendalen. Mens Osebergskipet var nesten 100 prosent intakt da det ble funnet, var Klåstadskipet i langt dårligere forfatning. 

Begge skipene er bygget med redskap lik de som ble brukt i vikingtiden.

Les: Osebergskipet sjøsatt i et folkehav i Tønsberg

På langtur

Planen er å ta det nybygde vikingskipet på langtur i 2020. Turen skal ta hele fem år, og seiles i Vikingenes kjølvann til Svartehavet. Det er muligheter for interesserte å bli med på deler av seilasen.  

Første reaksjon etter prøveseilingen ut Vestfjorden fra Tønsberg til Vrengensund var positiv. Skipet viser et godt fartspotensiale i snill vind fra sør. 

SEILmagasinet skrev med om skipet da det var under bygging i 2017, les: Bygger vikingtidens vogntog. 

TØNSBERG: Vikingskipet er
bygget i Tønsberg ved hjelp av verktøy fra
vikingtiden.

TØNSBERG: Vikingskipet er bygget i Tønsberg ved hjelp av verktøy fra vikingtiden.

Coates Productions

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen