Seilmakeren Doublehanded 2015

Rekordrask førsteetappe

Rekordrask førsteetappe

8 timer, 34 minutter og 19 sekunder brukte kong Haralds gamle FRAM XII til Florø. Det er rekordraskt.

Publisert Sist oppdatert

Med sørvestlig og vestlig vind av varierende styrke ble den første etappen av Seilmakeren Doublehanded raskt unnagjort, og allerede ved 21.30-tiden i kveld lå de aller fleste båtene godt fortøyd i Florø.

JEVN DUELL. Aller først i mål kom Ove Gullbrå (Hjellestad) og Jan Åge Langeland (Nordhordland) som seiler kong Haralds gamle ILC 40 FRAM XII, og som nå bærer det helt korrekte navnet XFRAM. Det ble imidlertid en virkelig jevn og hard dyst om å være først i mål, for de kom nærmest side om side med FRI FLYT – en First 44.7 bemannet av Anders Gjesdal og Per Seim fra Stavanger. Kun 22 sekunder skilte de to båtene i mål!

Det er imidlertid ingen av de to båtene som topper listene når det kommer til de korrigerte listene, for aller raskest på korrigert tid har feltets minste båt vært, Expressen EXCELSIOR med Carl Olav og Carl Johan Wickmann fra Bergen. De leder klassen for båtene med lavest NOR Rating-tall, og de leder over all.

GJENTAR BEDRIFTEN? I den mellomste klassen er det fjorårets over all-vinnere, Kjell Ove Klungrehaug (Bergen) og Karl Otto Book, som leder i Bavaria 35 Matchen VENTUS. De har en nesten 20 minutter stor ledelse på Steinar og Kjell Hansen fra Nordhordland i First 36.7-en KILROY.

FINGERTRØBBEL. I klassen for de største båtene er det Dehler 38-en SHEEP DIP som har best korrigert tid. Båten seiles av Kjetil Knudsen og Kjell Ove Bruås fra Bergen. Og de har virkelig gitt alt, for da de kom til land i Florø måtte Kjetil Knudsen behandle to ødelagte fingre. De ligger snaue to minutter foran tidligere nevnte FRI FLYT på resultatlisten.

Se komplett resultatliste i Florø.

Noen båter har brutt, og i all hovedsak dreier det seg om seil som er gått istykker. Vinden har variert fra 10–15 knop og helt opp i 40 på det aller meste, og skiftene har kommet ganske fort, slik at seilene er blitt stående å slå mens de er blitt revet. Det har i noen tilfeller resultert i at de har fått rift og spjæret.

SPJÆRETE SEIL. Seilerne rapporterer om en etappe som har bydd på mye jobbing og seilskift. Vinden har variert i styrke og retning, og tidvis har det vært spinnaker og gennaker-før, tidvis ikke. Slikt blir det jobb av.

I Florø får alle mannskapene fem timers pitstop, inntil de på ny må ikle seg seilklærne og sette kurs for mål på Askøy. Første båt legger ut kl 00.34.19 – og deretter følger de neste båtene, fem timer etter at hver enkelt av dem gikk i mål.

Se når båtene starter fra Florø.

Værmeldingen for nattens seilas lyder på frisk vind fra nordvest, hvilket betyr nok en slørelegg og at båtene vil komme rekordtidlig i mål. Første båt kan komme i mål så tidlig som kl 09.00–09.30 i morgen tidlig.