ISAF ungdoms VM

madsogtomasm

29er-bronse til Tomas og Mads Mathisen

Risørseilerne Tomas og Mads Mathisen innfridde i Malaysia

Publisert Sist oppdatert

Til tross for 20. plass i siste seilas sikret tvillingene Tomas og Mads Mathisen bronse i årets ungdoms-VM, som ble avsluttet i Langkawi i Malaysia i dag. Det var et resultat som var i overkant av hva de på forhånd hadde turt håpe på.

Guttene selv hadde en topp fem-plassering som mål. Det så imidlertid lenge ut til at det kunne ha gått enda bedre for de unge seilerne fra Risør, som har hatt en sterk og fremgangsrik sesong med 29eren.

Tomas og Mads ledet mesterskapet etter halvseilt serie og ville trolig ha vunnet om de hadde holdt stilen til mål, men etter en disk fra seier på grunn av tjuvstart, raknet det for nordmennene. Likevel har de all grunn til å være svært fornøyde med innsatsen i dette mesterskapet, og nå venter 49er seiling i Danmark.

Newzealenderne Jackson Keon og Nick Egnot Johnson mistet gullet i siste seilas til slovenerne Peter Lin Janezic og Anze Podlogar som seilte bedre og bedre etter hver som mesterskapet utviklet seg.

Norge 16. beste nasjon

Særlig takket være bronsemedaljen i 29er kom det norske laget på 16. plass i nasjonskampen. Australia ble Australia ble best foran New Zealand og Frankrike, mens våre nordiske naboer tok 12., 13. og 34. plass ved henholdsvis Danmark, Finland og Sverige. 52 nasjoner deltok i mesterskapet hvorav 46 registrerte poenggivende plasseringer. 

Av de andre norske deltagerne hadde brettseileren Marie Brunvoll Nustad en jevnt god serie med alle sine tellende plasseringer blant de ti beste. Det ga 8. plass til slutt.

Caroline Sofia Rosmo endte på 9. plass etter å ha avsluttet med 7. og 8. plass i Laser Radial. Kollega Mads Severin Hassum-Olsen avsluttet regattaen med en sterk 3. plass, men endte nede på 38. plass sammenlagt.

Endre Funnemark ble til slutt nummer 19 i RS:X for gutter, mens debutantene i 29er for jenter, Emilie Andersen og Maren Edland, endte på 19. plass. Regattaen ga god erfaring for de norske seilerne som måtte slite i sterk varme og tildels mye vind, strøm og hyppige vindkantringer.