Søk i arkivet

Foto:

Utkikken: Forby drukning!

Påbud om bruk av redningsvest står nå på den politiske dagsordenen. Arbeiderpartiet ønsker et vestpåbud før sommeren og fremmer nå et forslag om lovendring for Stortinget.

Forslaget kommer ikke lenge etter at statssekretær Dilek Ayhan i Nærings- og fiskeridepartementet åpnet båtutstillingen «Sjøen for alle» med å si at regjeringen ikke vil påby redningsvest.

–  Skandale! utbrøt generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet. Hun stormet opp på talerstolen med en av selskapets redningsvester, og tredde den over hodet på statssekretæren. Lind har selv vært statssekretær for den rødgrønne regjeringen før hun kom til Redningsselskapet.

Vi brakte nyheten om episoden på seilas.no, og sjelden har vi fått så mange kommentarer fra leserne på en artikkel. Svært mange seilere er åpenbart imot et påbud om vest. De fleste ser fornuften i bruk av vest, men vil gjerne selv vurdere når situasjonen krever det. Noen ganger kan man ligge på dekk og sole seg uten vest i stille vær, andre ganger er det en selvfølge å ha på seg vesten.

Mange situasjoner kaller også på ytterligere sikkerhetsutstyr. Alle som har seilt over havet, vet at redningsvest kun er ett element i sikkerhetsvurderingen. I stor sjø og om natten er sikkerhetsline viktigst. Da gjelder det å ikke falle over bord.

Vest er en fordel, men hjelper ikke mye om man blir liggende i sjøen på vinterstid. Da begynner nedkjølingen etter bare noen minutter. I kaldt vær vil overlevelsesdrakten være den beste livredderen. 

Om man seiler alene kan både vest og livline komme til kort. Utsiktene til å berge livet kan være begredelige om man ligger og dupper i sjøen for seg selv, eller henger og dingler langs skutesiden uten krefter til å komme om bord. Da kan kommunikasjonsutstyr være avgjørende. En personlig nødpeilesender og/eller håndholdt VHF er viktig sikkerhetsutstyr i slike situasjoner.

Seilere vet dette, og mange av innvendingene mot vestpåbud begrunnes nettopp med kunnskap og vurderingsevne. Når vesten kommer til anvendelse, er det jo på mange måter allerede for sent. Ulykken har skjedd! Vesten kan dempe konsekvensene, men viktigst for sikkerheten er det å unngå ulykken. Det krever en fornuftig og kunnskapsrik skipper, helst edru, som kan vurdere situasjonen og velge den beste løsningen for båt og mannskap. 

Hvis lover og regler kunne ordne opp i alle problemer, hadde det jo ikke vært noen sak. Som en av leserne våre ironisk skriver: «Det enkleste er jo å forby drukning. Av de 119 som druknet i fjor var det 31 fra fritidsbåt». «Vest skal være om bord til alle i båten, men det skal være frivillig å bruke», skriver en som kaller seg havets elsker. «Det er så store forskjeller i båtbruk at dette må folk vurdere i hver enkelt situasjon», mener Sverre.

Frihet under ansvar, var i sin tid et Høyre-slagord, og mange Seilas-lesere slutter seg åpenbart til dette når det gjelder vestbruk. Et påbud om vest vil gi mer å gjøre for politi og byråkrati, men det vil neppe løse problemet med hyttefolk som kjører hjem fra fest i full fart om natten, eller fisketurister som kantrer i små, åpne båter. 

Null drukningsulykker bør være målet, men dumskap lar seg ikke forby.

SI DIN MENING følg debattsidene på:

www.seilas.no

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen