Søk i arkivet

Foto:

Seilernes verdenTilbud og etterspørsel

– Det er bruktbåtenes skyld, det er de som holder igjen markedet.

Det er blitt hevdet i denne spalten, og det ble uttalt utallige ganger under Båter i sjøen-utstillingen nå i høst der hundrevis av nye, glinsende båter ble vist frem. De flytende fristelsene hadde mange beilere, men felles for mange av beilerne var at de allerede har en båt de må selge først – før de kan la seg forføre til å kjøpe ny. Men så er det det med den første forelskelsen, den vil de ikke gi slipp på for enhver pris. Og det er vel her proppen sitter:

Så lenge selger og kjøper ikke er på nett hva pris angår, blir det kort og godt ingen handel. Det er lett å forstå at man ikke vil tape penger på det man eier, og ny båt er jo ikke noe man strengt tatt må ha; man har da karakter. Men det ser ut til at vi er kommet nettopp dit; at du må innse at de gode, gamle tidene, da du kunne tjene penger på en bruktbåt, er forbi. Sannsynligvis for godt. En båt er blitt som en bil; den synker i verdi etter hvert som den blir eldre.

Årsaken er imidlertid litt forskjellig. Bilene forfaller og blir dårligere. Det gjør i og for seg de fleste båtene også, men i motsetning til bilene forfaller de ikke så mye at de blir ubrukelige og borte fra markedet. De blir værende.

Båtindustrien har produsert så mange båter at det er nok til alle – i alle fall i lille Norge. Og så lenge politikk og momsproblematikk ikke endres og båtene forblir i landet, vil det også være slik.

Prismekanismen er enkel og dreier seg om tilbud og etterspørsel. Ergo må du bite i det sure eplet om du må selge din gamle båt for å kjøpe ny. Du må selge den for det markedet er villig til å betale.

Et annet utslag av denne mekanismen er at det for det meste selges store, nye båter. De mindre, nye båtene må konkurrere mot store, gamle båter i pris, i alle fall om det er tankegangen «mye båt for pengene» som gjelder.

Det finnes imidlertid et annet parameter som gjelder og som bør være med i vurderingen av et båtkjøp, og det er hvilket utbytte båten gir i form av seilglede. Den er ofte omvendt av størrelsen. I denne utgaven av SEILmagasinet har vi flere eksempler på nettopp det.

Det er kjøper og selger som bestemmer og skaper markedet, og skal det bli bevegelse, må de være på nett. Eller vi må bli flere som elsker å seile.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen