Utkikken

Seiling i alle kanaler

Det skjer en revolusjon i mediebransjen som endrer lesevaner og forretningsmodeller. For leserne innebærer endringene mange fordeler. For oss utgivere er hverdagen blitt mer utfordrende.

Publisert Sist oppdatert

For noen år siden kunne jeg ha innledet denne kommentaren med å skrive «bladet du nå holder i hånden..». Og kanskje holder du bladet i hånden nå, men sjansene er nesten like store for at du sitter med et lesebrett,eller en mobiltelefon eller en kaffekopp foran PC-en.

Det skjer en revolusjon i mediebransjen som endrer lesevaner og forretningsmodeller. For leserne innebærer endringene mange fordeler. For oss utgivere er hverdagen blitt mer utfordrende.

SEILmagasinet Seilas er nå tilgjengelig i mange flere kanaler enn før, og vi formidler historiene fra båtlivet med levende bilder i tillegg til tekst og foto.

De siste årene har vi investert mye tid og penger i å utvikle et moderne og godt tilbud til våre lesere, slik at vi kan gi dem de artiklene de ønsker å lese når de ønsker å lese dem.

Det største løftet har vært å digitalisere alle tester, gjør-del-selv-artikler og reportasjer fra de siste ti årene, og gjøre alt dette innholdet tilgjengelig for våre abonnenter i alle kanaler. Helt konkret innebærer dette at vi har lagt alle utgaver fra 2006 inn i en app, som våre abonnenter får tilgang til via sin e-postadresse. Her kan abonnentene enkelt søke opp de artiklene de ønsker å lese når de vil lese dem.

Videre har vi lagt de samme artiklene fra de siste ti årgangene av magasinet ut på nett. Enkelte har spurt oss om vi nå bygger betalingsmur på nettsiden vår. Svaret er et rungende nei. Vi bygger ingen betalingsmur, vi gjør artiklene som tidligere kun har stått i bladene tilgjengelig også på nettsiden. Leserne har alltid betalt for dette innholdet ved å kjøpe bladet hos Narvesen eller tegne abonnement. Forskjellen er at nå kan man også kjøpe innholdet når som helst på døgnet via nett.

Innholdet er blitt mye mer omfattende. Der abonnentene før fikk ni utgaver levert på døren i løpet av året, får abonnentene nå tilgang til 90 utgaver når som helst på døgnet. Nyttige tips og råd og havnereportasjer kan søkes frem når du trenger det.

Valgmulighetene er blitt mye større. Du kan fortsatt kjøpe det nyeste bladet i løssalg eller få ni utgaver levert med posten som før, men du kan også laste ned 90 utgaver fra App Store eller lese hundrevis av tester på nett.

Det er opp til deg om du vil kjøpe innholdet digitalt eller nyeste blad i kiosken. Du bestemmer om du vil abonnere kun på bladet eller på både bladet og alt digitalt innhold. Om du kun ønsker vårt digitale innhold, kan du velge om du ønsker å abonnere i en måned eller ett år. Alle foreningsmedlemmer får digital tilgang til spesialpris, samtidig som innholdet i Seilas og SEILmagasinet samkjøres.

De siste årene har vi kort og godt utviklet et mer fleksibelt og moderne produkt for seilinteresserte lesere med betydelig mer omfattende innhold enn før. Sannheten er at du nå får mer seilstoff enn noen gang for pengene. Våre journalister jobber hardere enn noen gang med å formidle nyhetene og historiene om seilbåter og seiling.

Kjære leser, du er vinneren i dagens mediemarked!

10 ÅR: Abonnementet omfatter nå ti årganger med artikler.