Søk i arkivet

Seilernes verdenMettet seibåtmarked?

Seilbåtbransjen er blitt hardt prøvet de siste årene, og utfordringene er ikke unnagjort ennå. Bølgene fra finanskrisen har vært langt større hos de som produserer båtene og utstyret enn de småkrusningene vi har fått føle her nord. Lavtrykkene har definitivt passert sør for oss!

Når vi som vanlig i årets første utgave av SEILmagasinet presenterer alle seilbåtnyhetene, er det derfor bemerkelsesverdig hvor mange nye modeller det er – og ikke minst hvor nyskapende de er. De økonomiske klimaforandringene har ikke bare manet til besparelser og nedskjæringer. Verftene har i stor, men også i varierende grad, mestret å rette blikket fremover for å skape båter som passer til det nye verdensbildet som nå former seg etter krisen og som passer morgendagens seilere. 

I det siste tiåret har det vært sparsomt med nyheter når det gjelder båter under ni meters lengde. I de fete dagene var det lettest for produsenter og importører å forsyne seg av det matfatet som svulmet mest og dyrke seilernes tilsynelatende uhelbredelige trefotssyke. I år er det annerledes, for det er blant de minste båtene det er mest nytt. Riktignok har vi funnet frem til noen båter som foreløpig ikke har norske forhandlere, men det er også for å fortelle at det «fins noe der ute et sted», for å sitere Ole Paus. Ikke alle ønsker seg større og større båt – noen går faktisk motsatt vei, og fortsatt er det slik at nye seilere gjerne vil begynne i en båt som er overkommelig i pris og lett å håndtere.

Norske importører melder i fleng om stor interesse for sine nye modeller, men de forteller også alle om et stort salgshinder: Bruktbåtmarkedet er gått i stå. De som vil kjøpe ny båt, må selge sin brukte først. Men kjøperne mangler. 

Kanskje er det fordi prisforlangende er urealistisk? Eller kan det være at seilbåtmarkedet begynner å bli mettet? 

Seilbåter er ikke som biler; bilene forsvinner etter 15–20 års bruk. Seilbåter varer og varer, og med bare påfyll og lite avgang, må det på et eller annet tidspunkt bli mettet. Alternativet er at markedet utvides, og med tanke på at seilbåtmarkedet utgjør ca. 15% av det totale båtmarkedet, ligger kanskje nøkkelen her: Flere må seile på fjorden!

I så måte har bransjen og seilforeningene et felles mål å jobbe mot: Flere medlemmer og flere seilere! Det bør de samarbeide om.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen