Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million
Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million

Seks gode daycruiserkjøp for under en halv million

Skal du kjøpe daycruiser har du et stort marked å velge i. Vi har samlet seks gode kjøp for under en halv million.

Publisert Sist oppdatert

Daycruisere er anvendelige båter for familieturer, med mulighet for enkel overnatting, eller et lite krypinn for de minste som gjør båtturen til en lek under overfarten. For dagsturer er kabinen også fin å ha til å stuve bort det meste du vil ha med på en dagstur, som vannleker, grill, sykler og hva det måtte være som får plass. Gjennom årene i Båtliv har vi gjort mange daycruisertester, og vi har samlet noen av de beste kjøpene, som den gang kostet under en halv million kroner, og som du gjerne får billigere på bruktmarkedet i dag.

Uttern D66

I 2007 gjorde vi en større daycruisertest i Båtliv. Vinneren ble Uttern D66. Dette er en av de mest kompakte og veldreide kjøremaskiner vi har vært om bord i når det kommer til daycruisere i denne klassen. Skroget har en perfekt men noe tungdrevet V-bunn som gjør at den tar sjøene uten for mye slag. Den gang kostet båten 466.000 kroner med en Mercury Verado på 175 hestekrefter. Svensken utmerket seg med gode sjøegenskaper, bra med utstyr og en trygg båt. Siden vi gjorde testen har Uttern flyttet produksjonen til Polen. Nå som det har gått fire år, kan du skaffe denne båten noe rimeligere på bruktmarkedet. På Finn finner vi samme båt, men med 225 hestekrefters Verado til 340.000 kroner. Ønsker du å slå litt ekstra til, så får du også båten helt ny, med 250 hestekrefter på hekken til 586.000 kroner.

Lengde: 6,60 meter

Bredde: 2,50 meter

Vekt: 1276 kg

Maks motor: 250 hk

CE-kategori: C

Last ned artikkelen om Uttern D66 med alle måleresultater. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.

Les mer om Uttern D66

Oceanmaster 620 Cabin og 660 DC

Samme år testet vi også Oceanmaster 620 Cabin. Den fremsto med for mange kompromisser, og prøvde å bli alt, men klarte det ikke. Hele kabinen gikk med til å lagre puslespillet til blant annet solsenga. Ellers kom båten godt ut da vi sammenlignet de økonomiske faktorene pris og drivstofføkonomi. Etter testen ringte produsenten og inviterte Båtliv om bord i båten igjen. Voksent nok tok de kritikken på alvor og rettet opp det negative vi påpekte med båten, og kabinen kan nå brukes til annet enn lagerplass for putesett.

Med 150 hestekrefter på hekken fra Suzuki kostet 620 Cabin 409.000 kroner. I dag finner du samme årsmodell fra 285.000 kroner på bruktmarkedet. Da med 140 hestekrefter. Vil du unngå putemarerittet bør du nok en årsmodell opp.

Last ned artikkelen om Oceanmaster 620 Cabin med alle måleresultater. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.

Les mer om Oceanmaster 620 Cabin

Vi har ogsp testet  Oceanmaster 660 DC som ble lansert i fjor. Det spesielle med skroget på denne båten er at det også leveres som walk around og konsollbåt. Daycruiseren gir overnatting for to, og har alt du trenger til en dagstur eller en weekendtur om du synes det er greit å sove i en liten kabin, som alle daycruisere har. Dette er en båt med dyp cockpit, og derfor også er godt egnet for småbarnfamilier. Prisen er heller ikke så avskrekkende. Med 150 hestekrefter på hekken må du betale 424.000 kroner. Ettersom modellen er ny markerer den seg ikke på bruktmarkedet ennå.

620 Cabin/660 DC

Lengde: 6,20/6,60 meter

Bredde: 2,50/2,55 meter

Vekt: 800/1250 kg

CE-kategori: C

Last ned artikkelen om Oceanmaster 660 DC med alle måleresultater. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.

Les mer og se film om Oceanmaster 660 DC, WA og konsoll.

Skibsplast 660 DC

Da nye Skibsplast 660 DC ble lansert i 2008 skrev vi at dette er en båt som skiller seg ut fra innsiden. Skibsplast ønsket en daycruiser med stor cockpit og solseng som enkelt gjøres om til en sittegruppe. Her kan du også sitte tilbakelent med beina på badeplattformen, gjerne med fiskestanga eller forfriskninger og nyte båtlivet på noe av sitt beste. Stor uteplass til tross, båten har også grei plass i cockpiten, med overnattingsplass for to og toalett. Men er du lenger en 1,80 meter og vurderer seriøst å overnatte i daycruiseren bør du også sjekke et par andre alternativer. Da Båtliv prøvekjørte nykommeren kunne vi slå fast at den er passe motorisert med en diesel på 143 hestekrefter. Den er da en trygg familiecruiser uten overraskelser.  Billigste alternativ er bensinmotor, og båten koster da 449.000 kroner. Det er det samme du må betale for brukt med dieselmotor.

Frister ikke innenbordsmotor, så lanserte Skibsplast året etter utenbordsalternativet 665 DC, som koster godt i underkant av en halv million med 150 hestekrefter.

Lengde: 6,60 meter

Bredde: 2,45 meter

Maks antall pers: 7

Vekt: 1600 kg (med 146 hk diesel)

CE-sertifisering: C

Last ned artikkelen om Skibsplast DC med alle fartsmålinger. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.

Les mer om Skibsplast 660 DC

Skibsplast 660 DC i Båtguiden

Flipper 630 DC

Du har kanskje lyst på daycruiser, men har begrenset budsjett. Hvorfor betale for masse ekstrautstyr som du kanskje ikke bruker? Våren 2007 testet vi Flipper 630 DC, som med 135 hestekrefter på hekken kostet ny 273.000 kroner. Vi ser på bruktmarkedet at du må betale omtrent det samme for båten i dag, og ny i dag koster den 350.000 kroner med 125 hestekrefter. Til denne prisen får du en helt enkel og oversiktlig båt med gode kjøreegenskaper. Så dette er båten for deg som krever lite ekstrautstyr, og kan pakke med deg kokeutstyr og kjølebag når du skal på båttur. Med 135 hestekrefter gjør båten 38,5 knop, noe som er mer enn nok for de aller fleste. Kabinen gir en helt enkel overnattingsmulighet. På minussiden satte vi lav pullpit, bratt leider til fordekket og dårlig løsning med stuveplass under dørk.

Lengde: 6,30 meter

Bredde: 2,40 meter

Vekt: 940 kg

Motor testbåt: 135 hk

Last ned artikkelen om Flipper 630 DC med alle fartsmålinger og forbruksmålinger. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.

Les mer om Flipper 630 DC

Skibsplast 630 DC i Båtguiden

SeaRay 220 Sun Sport

Lav dollarkurs gir også billigere amerikanske båter. I 2008 var også dollarkursen lav, og vi testet amerikanske båter. På denne testen imponerte SeaRay 220 Sun Sport med herlige kjøreegenskaper og god komfort. I motesetning til finske Flipper, så leveres denne med en lang liste av standardustyr.  Denne båten fremstår lite nordisk med gulvteppe, men etter litt bruk oppdager man gjerne at det ikke er så upraktisk likevel. Teppene kan kneppes av og tåler maskinvask, og er kjemisk behandlet så de ikke får jordslag eller råtner. Men nok om tepper, båten har godt dempet motorkasse med en stor solseng med seterygg som kan vippes opp. Gir vi full gass er det bare moro og 40 knop, og båten gir en trygg kjøreopplevelse. Vi testet båten med en Mercruiser 4,3 MPI Alpha, og prisen for denne utgaven var 465.000 kroner. I skrivende stund ligger det ingen brukte båter av denne modellen.

Lengde: 7,0 meter

Bredde: 2,5 meter

Vekt: 1731 kilo

CE-kategori: B

Last ned artikkelen om SeaRay 220 Sun Sport med alle fartsmålinger og forbruksmålinger. Artikkelen koster 50 kroner, men er gratis for abonnementer.