Søk i arkivet

Foto:

SEILERNES VERDENBåt-kjærlighet

Kjærligheten mellom en båteier og båten kan ha mange årsaker. Felles for dem er at båndene ofte er veldig sterke.

Det som i utgangspunktet skulle bli en praktisk og matnyttig artikkel om det å skifte ut et gammelt teakdekk med et nytt, ble noe langt mer enn det. Jeg fikk også et innblikk i hvor intenst og kraftig et forhold mellom en båteiere og en båt kan være.

En båt er jo egentlig bare en ting og et middel til opplevelser, men jeg tror veldig mange har kjent at noe du stadig steller, pusser på, oppgraderer, bruker tid med og legger omtanke i, utvikler seg til å bli noe mer. Dette forsterkes ytterligere av de opplevelsene du har i og med «denne tingen». De kan være alt fra sjelsettende og emosjonelle til dramatiske og eventyrlige. Følelsene du måtte ha fått til farkosten din, kjenner du kanskje aller mest på den dagen du har bestemt deg for å selge båten. Noen klarer aldri det.

Dag Harald Schøning-Olsen er en av dem. Han har valgt å beholde båten han kjøpte for ti år siden, og han har valgt å putte mer penger i den enn han noensinne kan drømme om å få igjen ved et eventuelt salg. Mye er blitt oppgradert og pusset om bord, og da det gamle teakdekket ga ham mer lekkasjer og bryderi enn glede, var han ikke i tvil om at den 36 år gamle båten skulle få nytt dekk.

– For meg dreier det seg om å beskytte en personlig investering. Å legge nytt teakdekk er en investering som bevarer båtens bruksverdi for meg i mange, mange år fremover. Båten vil vare min tid ut, sier han.

For å spare penger ble han selv med på en del av prosessen. Hele 42 dager tilbrakte han sammen med båten for å gjøre sin del av jobben. Han bodde i bobilen sin utenfor hallen der båten stod. Alle dagene var han sammen med Hasse Håkanson (bildet) som la om dekket, og gjennom ham fikk Dag Harald også oppleve med hvilken lidenskap en håndverker kan legge i arbeidet med en båt.

Det mangler ikke på historier om brennende båt-kjærlighet. Ulf Breistrand har igjennom en årrekke latt SEILmagasinets lesere få ta del i slike. Så også i denne utgaven. Det interessante er hvor mange vinklinger forholdet mellom båteiere og en båt kan ha, og hvilke beveggrunner det er for aldri eller sjelden å bytte båt. Det er mange som velger å ta vare på og ha glede av den båten de har.

Økonomikrisen som inntrådte i 2008, forsterket dette. Bruktbåtprisene sank og mange båteiere fikk virkelig føle hvor smertefullt det ville være å selge den båten de hadde lagt ned så mye tid og opplevd så mye i. Mange valgte, til båtprodusentenes fortvilelse, å beholde den båten man hadde og lot symptomene på tre fots psyke fare.

Dag Harald Schøning-Olsen insisterte på at jeg skulle bruke stikktittelen «En kjærlighetshistorie» om prosessen med å skifte teakdekket. Du kan lese første del av historien i SEILmagasinet nr. 3/2017. Den andre delen kommer i nummeret.

Forhåpentlig er artiklene litt nyttige også.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen