Søk i arkivet

LUKSUS: Å koble helt av er en sjelden luksus i våre dager.
LUKSUS: Å koble helt av er en sjelden luksus i våre dager. Foto:

UtkikkenStress ned i sommer

Endelig er det sommer og tid for å nyte seilingens gleder. Feriedrømmen for de aller fleste av oss er dele gode opplevelser med mennesker som vi er glade i. På sjøen kan det by på prøvelser, enten værgudene går amok eller mannskapet går hverandre på nervene.

SEILmagasinet har vært på kurs med en ny kursholder som gir praktisk opplæring i navigasjon og sjømannskap (se reportasje i bladet). Vi har også snakket med en samlivs­ekspert som i et kvart århundre har gitt gode råd om samliv til par og familier.

Stress ned, sier samlivseksperten. I dag skal mange rekke over alt for mye i løpet av ferien. Avklar forventningene til båtferien hos alle om bord. Man lever tett, og det er ikke sikkert at alle ønsker å gjøre det samme, sier hun.

Forbered deg godt på hver enkelt tur, og fordel oppgavene om bord, sier ekspertene på sjømannskap. Planlegg seilingsruta i kartet, og vær forberedt på at været kan skifte i løpet av dagen. Pass på at mannskapet kjenner båten og vet hvor utstyret om bord befinner seg. Sjekk drivstoff og olje på motor og ha en plan for motorhavari eller grunnstøting.

– En vanlig feil er at nybegynnere seiler med for mye seil oppe. De rever for sent, sier kursholder Håkon Seeberg. Mange seiler også med for slakke seil på kryss. Dette gir mer krefter sideveis, og mindre fremover, noe som gir mer krengning, og lavere fart. På kryss i frisk vind må fall, uthal på bommen, akterstag og skjøter strammes. På lens gjelder det også å slippe bommen langt nok ut. Bommen bør også sikres med en jibbpreventer, som hindrer at den kommer over ved en ufrivillig jibb.

Mobilen

– Å legge til kai er for mange et mareritt, erfarer Seeberg. Han anbefaler alle å holde roen, og å ta en ekstra runde inne i havnen for å planlegge tilleggingen. Sette av tid for å legge en plan og orientere mannskapet om hvordan tilleggingen er planlagt. Gjøre klart fortøyninger, og henge ut fendere. Sjekk også vindexen for å se på vindretningen, og vurder også strømmen. Vind og strøm gjør tillegging mer krevende. Vinden vil gjerne ta tak i baugen og vri den ned om farten fremover er lav.

Øvelse gjør mester, også på sjøen.

– I alt for mange familier er det kun far som kan kjøre båten og føre den til land. Det er sjelden å se mor til rors og far med fendere og fortøyninger, sier han. Seilferien blir morsommere om alle involveres i planleggingen og gjennomføringen av turene, slik at alle får del i opplevelsene og mestringsfølelsen underveis.

Samlivseksperten påpeker at de siste årene har mobiltelefonen trengt seg inn som en ubuden gjest i mange sammenhenger. Den har en tendens til å stjele oppmerksomhet når man minst trenger det.

For noen år siden kastet vi loss fra havn. Gasten med forfortøyningen fikk et anrop, og tok telefonen, mens vinden tok tak i båten og svingte den mot nabobåtene. Der og da var det ikke så enkelt å være en behersket skipper.

Noen av våre beste ferieminner knytter seg til ungdommens seilturer uten elektronikk eller motor. Vi seilte dit vinden bar oss, og fortøyde når det passet oss. Å koble helt ut på den måten er en sjelden luksus i våre dager, men det er jo det som er ferie.

Vi ønsker alle våre lesere en riktig god seilsommer!

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen