Leder

Når båtene blir smarte

Snart får vi smarte båter på samme måte som smarte biler, men ikke uten en pris.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Digitaliseringen snur rundt på de fleste bransjer. Vi snakker om smarte hus og smarte biler. Tesla X er selvkjørende på norske veier med GPS, sensorer og kameraer som styrer bilen etter veibanen og passer på avstanden til bilen foran.

Båtbransjen tar etter bilbransjen. I denne utgaven av Båtliv kan du lese om kampen som nå utspiller seg mellom båtprodusenter og elektronikkselskaper om kontrollen over dashbordet.

Store og etablerte aktører kjøper små oppstartsselskaper, og aktørene danner allianser på kryss og tvers av bransjer. I Frankrike har børsnoterte Group Beneteau gått sammen med bilprodusenten Peugeot om å utvikle et dashbord for båter basert på bilprodusentens løsning som allerede finnes i millioner av biler.

Garmin har lansert OneHelm, et system hvor mer kan styres fra skjermen på dashbordet. På nyåret ble Yacht Defined kjøpt opp av Navico, eierselskapet til Simrad, Lowrance og B&G. Navico eier også Naviop, et selskap som utvikler CanBus-løsninger, som du allerede finner i enkelte modeller fra Bavaria.

Les også: Slaget om dashbordet

Kundedata

Jackpot venter den eller de som vinner kampen om dashbordet. Dette dreier seg ikke bare om store leveranser av elektronikk og programvare. Slaget står i bunn og grunn om å eie informasjonen om båtbruken. Den søte kløen i den digitale utviklingen er alle fordelene som gjør båtlivet enklere for oss båtfolk med funksjoner som automatisert trim, sensordrevne lanterner, alarmsystemer på mobilen, fjernstyrt service og dockingsystemer som manøvrer båten trygt i havn.

Den sure svien ligger i all informasjonen vi frivillig avgir til dem som eier systemet. Beneteau ber elektronikkleverandørene om å åpne sine protokoller. Da kan verftet registrere båtens bruk, og på den måten få oversikt over hvilket utstyr som holder, og hvor det er svakheter. I tilfeller av reklamasjonstvist sitter de på brukerloggen, som kan fortelle om service er blitt fulgt, eller om båten er brukt på annen måte enn den er konstruert for.

Systemene gir også verdifull informasjon til bruk i produktutvikling, og informasjonen vil være gull verdt for forsikringsselskaper og myndigheter. Den nye økonomien dreier seg om å eie kundedata.

Skippere

Dette er ikke science fiction, men en realitet i bilverdenen. Tesla-eiere får beskjed av bilen når det er på tide med service, og det er ingen faste intervaller slik vi er vant med fra bil. Bilens bevegelser trackes via GPS.

Som alltid er det fordeler og ulemper med teknologiske framskritt. Dagens utvikling gjør nok båtlivet enklere, men andre kan samtidig følge med på det vi gjør.

Så får vi bare håpe at båtførerne ikke blir dummere i takt med at båtene blir smartere. Det er til syvende og sist smarte skippere som sørger for et trygt og godt båtliv.