Søk i arkivet

HH SKAGEN RACE: Vidar Moe og Tormod Lie seilte shorthanded og opplevde en dramatisk mann-over-bord situasjon utenfor Skagen.
HH SKAGEN RACE: Vidar Moe og Tormod Lie seilte shorthanded og opplevde en dramatisk mann-over-bord situasjon utenfor Skagen. Foto:

UtkikkenFalsk trygghet

Redningsoperasjonen ble dramatisk da skipper Vibeke Schønfeldt gikk på grunn ved Strømstad i sommer med sin nyinnkjøpte Hanse.

– Båten lå på tvers under redningsaksjonen og vi ble kastet i sjøen. Jeg svelget mye vann på grunn av vesten som ikke blåste seg opp, og jeg hadde masse klær på, sier Schønfeldt. Grunnstøtingen utviklet seg til et mareritt da redningsskøyta dro seilbåten av grunnen uten å varsle mannskapet på dekk, som begge ble slynget ut i sjøen, der vesten til Schønfeldt altså ikke blåste seg opp, enda den hadde vært på service.

Heller ikke vesten til Vidar Moe blåste seg opp da han falt i vannet under HH Skagen Race i sommer, men takket være en svært snarrådig rormann kom han levende fra hendelsen. Det gikk under ett sekund fra Vidar Moe falt over bord på styrbord side til Tormod Lie reiste seg i cockpiten for å få visuell kontakt. Etter 20 sekunder var båten snudd, og han fikk sluppet ut på skjøter. På mindre enn et minutt lå han ved siden av Moe.

– På grunn av bølgene var det store bevegelser i skroget, og hekken løftet seg en halvmeter over vannet, før den slo ned. Vi hadde en lang taustige som jeg fikk tak i. Der hang jeg litt for å få igjen pusten og for å samle krefter, forteller Moe. Etter tre minutter var Moe tilbake i cockpiten, helt utmattet. Han tør ikke tenke på hvordan det ville ha endt om uhellet hadde skjedd i mørket.

Vidar Moe brukte en avansert vest fra Spinlock, ansett av mange som den beste på markedet. Denne vesten har også lys og sprayhood, en beskyttelse til å trekke over hodet slik at vann ikke spruter mot ansiktet.

– Problemer var at gasspatronen ikke var skrudd tilstrekkelig inn, fortellet Moe. Han hadde vært flink og gjennomført service på vesten, men ikke skrudd patronen tilstrekkelig inn da den ble byttet.

Moe har i ettertid hatt en gjennomgang av vesten med Seatronic. Han har fortsatt tiltro til vesten. Schønfeldt derimot ble så skremt av hendelsen at hun kastet vesten etterpå. Denne var av typen Baltic Race.

– Aldri mer oppblåsbar vest på meg, sier hun. Både Schønfeldt og Moe hadde fulgt serviceopplegget på sine vester. Ikke alle gjør det.

Vårt søstermagasin Båtliv gjorde for to år siden en undersøkelse blant tilfeldige båtfolk, som hoppet i sjøen med sine vester for å teste dem. Undersøkelsen omfattet noen titalls personer, og konklusjonen var at én av ti vester ikke blåste seg opp. I de fleste tilfellene var det lett å fastslå at manglende service og vedlikehold var årsaken.

Overraskende mange av de som deltok i den uhøytidelige testen oppga at de aldri hadde gjort service siden vesten ble anskaffet, selv om dette er nødvendig for å ivareta sikkerheten. Alle som har oppblåsbare vester må sjekke dato for utløsermekanisme, vekst på patron og at lungen er tett. Og som Vidar Moe kan underskrive på: Patronen må være skrudd ordentlig til.

Ellers er det falsk trygghet med oppblåsbar vest.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen