Søk i arkivet

PÅ FOILER: Flyr for å redde klimaet.
PÅ FOILER: Flyr for å redde klimaet. Foto:
2017: TF10 var nominert tll Årets Båt i Europa 2018. Jeg fikk gode forhold og seilte over 20 knop med alle tre skrogene i lufta.
2017: TF10 var nominert tll Årets Båt i Europa 2018. Jeg fikk gode forhold og seilte over 20 knop med alle tre skrogene i lufta. Foto:
2018: Foiling med seilbrett er som å fly lydløst på et teppe. Det er nesten ingen krefter i riggen.
2018: Foiling med seilbrett er som å fly lydløst på et teppe. Det er nesten ingen krefter i riggen. Foto:

Mitt havFlyr for å redde klimaet

Alle snakker om å foile, men teknologien er foreløpig kun for noen få heldige.

Første gangen jeg foilet var med katamaranen «Easy to fly». Navnet fremstod som ironisk. Vi måtte ha en diger RIB for å komme ut av havn. Jeg fikk ikke styre, det ble gjort av en A-Cat-seiler som hadde lang erfaring med å balansere skrogene ut av vannet.

I 2017 seilte jeg TF10, en trimaran med foiler. Den fremstod mer håndterbar, og jeg fikk også styre, men ikke i foilende modus. Båten var under utvikling, og vinklene på foilene var under stadig justering. Båten er utviklet for velstående amatørseilere i USA, et ekstremt kostbart og avansert leketøy.

I høst fikk jeg testet seilbrett med foiler på Sardinia. Det var en fantastisk følelse. Vinden var lett, og mens de andre nærmest stod stille, fløy jeg forbi med minimalt av krefter i seilet og uten en lyd. Det er ikke bare følelsen av å bli løftet opp som er fantastisk. Det at bølgeskvulp og vibrasjoner blir helt borte var en positiv overraskelse.

Å foile med seilbrett er økonomisk tilgjengelig for de fleste. Foilen koster fra 7000 kroner, og kan monteres på de fleste avanserte seilbrett bygget de to siste årene. Utfordringen er å mestre dette. Windsurfingteknikken må ligge i ryggmargen slik at alt kan konsentreres om å holde brettet i jevn høyde over vannet. Løfter det seg fort opp, faller det enda raskere ned igjen. Det er en ny dimensjon som må mestres, på toppen av å holde seilet i balanse, å holde kursen og å føle vindtrykket.

For å foile med seil kreves det enten en tykk lommebok eller svært mange frustrerende timer på vannet for å nå målet.

Det er glideegenskapene som gjør at foiling er fremtiden. På seilbrett kan seilstørrelsen nærmest halveres, samtidig som farten er større. Når jeg foilet kunne jeg koble meg ut av trapesen og nærmest holde bommen med fingrene. Trykket i seilet nærmest opphørte. Så lenge man foiler kreves det minimalt med energi for å komme raskt frem. Det er her foiling vil gjøre den store forskjellen.

Jeg var også i Frankrike i høst. Der er det flere selskaper som investerer mye for å bygge bedre foiler. Avel Robotics har utviklet en robot som utfører lamineringsjobben raskere og mer presist. Selskapet står også bak «Easy to fly». Avanserte seilbåter blir de første kundene, men det er ikke her det blir volumer og store penger. Det kommer når klimautslippskravene blir strenge, men hvor vi fremdeles vil forflytte oss raskt.

Rett før denne utgaven av SEILmagasinet gikk i trykken snakket jeg med Christian Løken. Til tross for at deadline for America’s Cup 2020/2021 nærmer seg, er ikke et norsk prosjekt skrinlagt. Norge skal bli ledende innen hav-teknologi, og seiling har potensiale til å være teknologiutviklingsarena. Norge har enorme kunnskap på moderne teknologi. En norsk America’s Cup-satsning kan vise verden hva vi kan.

I Frankrike har de forstått det. Airbus bruker seiling for å teste ut ny teknologi. Regattaene Vendee Globe og Route du Rhum er utviklingsarenaer hvor utviklerne får ekstremt raskt tilbakemelding på eksperimenter som aldri kunne blitt gjort i lufta eller i næringslivet.

I Route du Rhum deltok det seks Ultime-trimaraner. Tre av dem har foiler. To av dem er nybygd. I tillegg er en til under bygging, og enda en under planlegging. Å bygge en slik flerskrogsbåt tar 100 000–130 000 arbeidstimer. 60 prosent av kostnaden er arbeidstimer. Det finnes mye penger i seilsporten, fordi den bidrar med verdifull kunnskap og utvikling.

Transportsektoren på sjøen må over på foiler. Fremtidens ferger vil bli bygget som avanserte fly hvor bare vingene er nede i vannet, og fremdriften kommer av elektrisk motor.

FOILER: Ultime-klassen vil nå
fly. «Macif» løfter seg 100 % ut av vannet i 26
knops fart.

FOILER: Ultime-klassen vil nå fly. «Macif» løfter seg 100 % ut av vannet i 26 knops fart.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen