Søk i arkivet

BROSJYREFOTO: De aller fleste ønsker å seile i en lett bris. Seiling i storm krever at båten er skikket for det.
BROSJYREFOTO: De aller fleste ønsker å seile i en lett bris. Seiling i storm krever at båten er skikket for det. Foto:

Mitt havBruk båten som i brosjyren

Skagen Race ble ikke den sommer­idyllen som mange hadde håpet på. I stedet ble det en tankevekker, og en erfaring rikere for dem som deltok. Det krevde sterk viljestyre å fullføre, og det var i klassen for soloseilere at prosentvis flest fullførte – tre av ni påmeldte. I snitt fullførte bare ti prosent, og Skagen havn var nærmest tom.

– Jeg er glad min kone og barna ikke var med, sa Christer Lie, en av de tre som seilte alene.

Det er godt sjømannskap å ta vare på mannskapet, og godt sjømannskap viste både de som fullførte og de som brøt. Alle som fikk oppleve kreftene på havet forstår nå verdien av å tenke sikkerhet, og vil møte neste uvær med erfaring som kan bidra til at de tar de riktige valgene.

Skagen Race avdekket også en svakhet ved moderne båter. Store skrogvinduer gir en ny opplevelse i salongen, og den gamle kjellerfølelsen er forsvunnet. Men om disse vinduene faller ut, kan det være livsfarlig.

– Bruk båten slik den er avbildet i reklamen, da er du sikker, sa Per Ferskaug etter Skagen Race. En Hanse 430 mistet et vindu på le side på vei mot Skagen og tok inn 3000 liter sjøvann. Mannskapet oppdaget ikke den alvorlige lekkasjen før instrumentene døde.

Båten er snart 10 år gammel, og UV-lyset har gjort sitt med limfugen mot vindusglasset. Dårlig lim og et skrog som vrir seg i røff sjø, er en uheldig kombinasjon. Heldigvis for eieren var vinduet knøttlite i forhold til mange på dagens turseilere. Per Ferskaug har reparert mange båter og vet hva han snakker om. Skader på vinduer er et økende problem. Et annet problem er ettermontering av utstyr, som nedsenkbare baugpropeller, kuttet tvers igjennom båtens forsterkning i lengderetningen.

De fleste seilbåter over 35 fot er A-klassifisert. Det betyr at de skal ha stabilitet og utstyr nok for å kunne seile på havet og takle forhold som i Skagen Race.

Jeg mener at listen for å bli A-klassifisert burde ligget høyere. Det burde være krav om vanntett skott i baugen og foran ror­akslingen. Moderne båters store bredde gir høy stabilitet, men bare i starten. Om de går rundt, ligger de mer stabilt med kjølen i været enn gårsdagens båter. Om de store vinduene skulle falle ut, burde det finnes en nødløsning for å få tettet åpningen.

Heldigvis er det få som ønsker å møte forhold som i Skagen Race. I ferien skal vi nyte roen og kose oss.

Bruke båten som på reklamebildene – med god samvittighet – helt uten flyskam.

LES: Skeptiske til Skrogvinduer

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen