Alltid beredt

I 2012 hadde brannbåtmannskapet 375 oppdrag i Indre Oslofjord, men langt fra alle hadde med brann å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

KLARE: Brannmester Ludvig Hauge og underbrannmester Hilmar Jentoft.

Ved Vippetangen, et steinkast fra Color-Line.byrgga i Oslo, er brannmester Ludvig Hauge og underbrannmester Hilmar Jentoft på vakt ved havnebrannstasjonen og brannbåten, som ligger klar til oppdrag 24 timer i døgnet. Båten er en spesialbygget 50-foter fra 2008 med tilsammen 1500 hk vannjetmotor fra 2008, og den eneste i sitt slag i Norge. Om bord finner man sykelugar, kran, pumper, fjernstyrt vannkanon med 70 meter kastelengde og 400 meter vannslange, for å nevne noe av utstyret.

Hopp i sjøen!

Igjen trekkes regelmessig vedlikehold av motor frem som særdeles viktig for  brannsikkerheten. Gassvarsler, brannslukningsapparat og eventuelt et CO2- apparat i motorrommet gir ekstra sikkerhet. Bensindamp og lekkasjer er den desidert vanligste brannårsaken, og en brann kan skje så raskt at man ikke rekker å tenke på å bruke brannslukningsapparatet.

– Da er det bare å hoppe i sjøen med én gang og få av deg klærne etterpå! Infeksjoner og brannsår reparerer vi, men for all del: ikke nøl med å hoppe i vannet, understreker brannmestere Hauge ved havnebrannstasjonen i Oslo. Hvis en person har tatt fyr ,og det ikke er mulig å få hanmut i vannet i løpet av noen sekunder, sørg for å få han ned i vannrett stilling. Dette for å unnga at flammene, som går oppover, brenner personen i ansiktet.

Lager du mat ved komfyren, husk å beskytte bena og føttene dine mot potensielle flammer eller kokende vann ved krengning og uventede bevegelser. Ved bruk av brannteppe, legg teppet over personen, bruk hansker og klem ovenfra og ned, slik at flammene ikke presses opp mot ansiktet.

Oppgi kartreferanse

Hauge forteller at det normalt tar 5-6 minutter fra de får en melding, til de er ute og på vei til stedet.  irekte telefonnummer er 110, men VHF kanal 80 og Tjøme Radio brukes også. – Ved brann på land har man en gateadresse å gå etter, mens man på sjøen har koordinater og kartreferanser. Ved henvendelse i forbindelse med brann eller annen ulykke er det derfor viktig at man oppgir riktig posisjon, understreker brannmannskapene. De har opplevd å bli forsinket fordi innringer ikke klarer å gjøre rede for kartreferansen hvor brannen eller ulykken finner sted.

I 2012 hadde brannbåtmannskapet 375 oppdrag i Indre Oslofjord, men de alle fleste dreide seg om tiltak mot akutt forurensning og syketransport til og fra øyene. Brannbåten samarbeider dessuten med ambulansetjenesten på land, ettersom sistnevnte ikke når ut til øyer uten broforbindelse. I tillegg rykker brannbåten gjerne ut hvis en forulykket person bor langt fra bilvei, men nær vannet.