Comeback for trebåtene

Nye materialer og byggemetoder gjør trebåten konkurransedyktig både i pris og kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: To A-klasse båter under regattaen i Saint Tropez.  Legg merke til mannen på baugsprydet – det forteller mye om båtens størrelse. Fotos: Henrich Nissen-Lie.

Interessen for å bygge nye båter i tre er økende verden over. Selv om serieproduksjon av båter støpt i former med polyester og glassfiber gir lavest pris, er tre i dag fullt ut konkurransedyktig for bygging av litt større båter på «one off»-basis. Moderne materialer gjør det nå mulig å lime svært sterke og lette skrog i tre.

Solid

Fribordet kan gis en finish ytterst i skinnende mahogny ved hjelp av tynn finér og epoxy. Et skrog som bygges med finérlag på kryss og tvers og limes med epoxy blir like sterkt som en tilsvarende konstruksjon i stål, aluminium eller glassfiberarmert plast. Bygget over en form (plugg) kan en slik trebåt konstrueres uten spant og bjelker, noe som gir store kostnadsbesparelser. Også vedlikeholdskostnadene blir konkurransedyktige, og langt rimeligere enn for tradisjonelt bygde trebåter.

Trebåseminar i Nederland

Nederland er kjent for sine mange superyacht-verft. De fleste nybyggene derfra er i stål og aluminium, men verftene har fortsatt mange dyktige trebåtbyggere. Det er jo også bare selve skroget som ikke er av tre på de nederlandske båtene. Overbygg, dekk og hele innredningen er gjerne laget i tre. I år inviterer den nederlandske båtprodusentforeningen, Hiswa, til et stort symposium i Amsterdam med hovedvekt på trebåtbygging 12. og 13. november. Det fremgår av innbydelsen til arrangementet at interessen for superyachter bygget i tre er sterkt økende.

Derfor vil årets «Hiswa Symposium on Yacht Design & Construction» legge vekt på trebåttradisjonene og bruken av moderne teknologi. Som et eksempel på moderne trebåtkonstruksjon og –bygging vil en 141 meter lang seilbåt, «Dream Symphony», som er under bygging nå, bli benyttet. Dette er det 22. seminaret Hiswa arrangerer for båtkonstruktører, båtbyggere og andre interesserte, som studenter og amatørbyggere.