SeaPilot til Norge
SeaPilot til Norge

SeaPilot til Norge

OPPDATERT: Svenske går hardt ut i pressemeldingen om et nytt navigasjonsalternativ på iPad.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Seapilot

Navigeringsapp for iPad erstatter plotteren

– Seapilot gir fritidsbåter samme teknologi som yrkessjøfarten

På åtte måneder har navigeringsverktøyet Seapilot blitt Sveriges mest solgte navigasjonsapp. Nå lanseres den i Finland, Danmark, Estland og Norge. Resten av verden står for tur.

”Vi skal gi båtfolket et fullgodt navigeringshjelpemiddel til en brøkdel av kostnaden av en plotter,” sier en av Seapilots grunnleggere, Jens Johansson.

Seapilot bygger på yrkessjøfartens standard for elektronisk navigering, med AIS-data og S57-sjøkartsdata fra de skandinaviske landenes sjøfartsmyndigheter, teknologier som bare for noen år siden var helt forbeholdt yrkessjøfarten.

”Seapilot er den første navigeringsappen med AIS-data. Det betyr blant annet at du kan se båter og fartøy med AIS-transponder. Dessuten presenteres vær i sanntid via AIS nå fra over xx værstasjoner rundt Østersjøen. Seapilot viser vindstyrke, vindretning, lufttrykk, temperatur og vannstand fra valgfri værstasjon. Informasjon fra værstasjonen nærmest skjermens posisjon på sjøkartet vises automatisk og de andre hentes ved noen klikk på skjermen”, sier Anders Bergström, den andre grunnleggeren av Seapilot.

Stockholmradio har utviklet Seapilot sammen med True Heading. Stockholmradio er ekspert på VHF og radiokommunikasjon til sjøs. True Heading er ekspert på AIS og marin navigasjon.

”Åtte måneder etter lanseringen er Seapilot den mest nedlastede navigasjonsappen i Sverige, med over 4 000 brukere. Vår visjon er at Seapilot i nær fremtid skal omfatte alle land i Nord-Europa, etter hvert også Sør-Europa og Middelhavet. Snarest mulig vil vi også ta spranget over Atlanten og lansere appen i USA,” sier Jens Johansson.

Seilas kommenterer

Jeg fikk Seapilot demonstrert i Sverige i høst. Det er et spennende produkt, men ingen erstatning for plotteren. Det er flere grunner til det. iPad har begrensninger i forhold til et produkt laget for maritimt bruk. iPade har en god skjerm med høy oppløsning, men er vanskelig å lese i direkte sollys. Du må også ha den i en vanntett pose for at den skal tåle det maritime miljøet.

Seapilot gir deg AIS, men kun innenfor GSM-rekkevidde. Systemet fungerer slik at AIS-signalene som Stockholms radio mottar blir videreformidlet til brukerne av Seapilot via mobiltelefonnettet. Jeg mener at denne teknologien vil gjøre systemet sårbart og langt mindre pålitelig enn AIS. Men Seapilot vil nok fungere langt bedre og raskere enn f.eks Ship Finder hvor AIS signalene skal innom internett før de videresendes.

Seapilot er basert på S57-sjøkartdata. Det er bra, men det er også Navionics og C-map i Norge. Appen koster 385 kr, men det er uten kart. Med kart for hele Sverige må du ut med 7000 kroner. Da ville jeg heller kjøpt iNavX med iAIS. Da får du ekte AIS på plotteren til ca halve prisen.

Axel Nissen-Lie

Feil pris

–Søker du på Seapilot på AppStore får du også opp en gammel app med navn Seapilot Sweden. Denne koster 7000 kroner. Appen du skal kjøpe er Seapilot for iPad, forteller Per Jacobsen. Denne appen koster 399 svenske kroner, og kart for hele Sverige, eller Norge kommer i tillegg for 289 svenske kroner. Pakken koster dermed under 700 kroner totalt. Danske kart koster mer på grunn av at det danske sjøfartverket har en annen prispolitikk enn norske, svenske og finske kollegaer, forteller Jacobsen.