Svenning går gjennom seilingsruten
Tore forbereder utreiseformaliteter fra Argentina
Paal Lien og Svenning Torp ved fyret på Hornet. Fra desember 2011
Vi er i Piafjorden i Beagle-kanalen. Mektigte fjell (2200 m) med breer som går rett ned i fjorden
En fornøyd reder Torp ved rundingen av Hornet

På vei til Antarktishalvøya

46 foteren «Anne Mari» har ligget i Puerto Toro, fett nord for Kapp Horn og ventet på et gunstig værvindu for å kunne sette kursen sydover. Idag kastet de loss.

Publisert Sist oppdatert

Bildet over: Hornet (i bakgrunden) er rundet: taggete skjær gjør tilværelsen usikker når stormen raser. Alle bilder tatt av Carl Arthur Solberg i desember 2011.

Osloseilerne Svenning Torp og Tore Bjørn-Hansen eier Swan 46 «Anne Mari» som de siden før sommeren 2011 har seilt fra Langviksbukta på Bygdøy til Ushuaia i Beaglekanalen rett nord for Kapp Horn. Mange venner har fått være med på enkeltetapper under skipperne Torp og Bjørn-Hansen, samt Henrik Torgersen, og båten har nå befunnet seg i området ved Kapp Horn siden november ifjor. Flere har fått sjansen til å seile båten rundt hornet, seilernes Mount Everest.

Idag morges la «Anne Mari» ut på det som er ekspedisjonens mål, å seile ned til isen på Sydpolplatået, nærmere bestemt Antarktishalvøya. Foruten de to eiere og co-skippere deltar klatreren Knut Støren, Wilhelm Munthe-Kaas og NRK journalist Edward Hambro på denne turen som skal ta ca. fem uker før båten igjen er tilbake i Ushuaia.

«Anne Mari» kastet loss fra Pt Toro (S 55 04,9 W 067 04,4) 19/1 0900 UTC for å begi seg på de 55 nautiske milene til Kapp Horn. Derfra går kursen til Deception Island (S 62 59,7 W 060 40), ca 470 nm unna. «Anne Mari» er ventet å bruke tre og et halvt døgn på denne turen.

Utenfor er det regn og 15 knops vind fra 250 rader. - Det føles godt endelig å være underveis, sier skipperen Svenning Torp

Posisjon

Vindvarsel frem til mandag 23. januar:

Thursday 19 jan

WSW 20 kts -> NW 15 kts

Friday 20 jan

NW 15 kts -> NW 20 kts -> W 10 kts

Saturday 21 kts

W 10 kts -> W 25 kts

Sunday 22 kts

W 20 kts -> WSW 20 kts

Monday 23 kts

WSW 20 kts -> SW 20 kts

Les mer om «Anne Mari» ekspedisjonen her