Slakk litt ut igjen, og trim seilet.
3. Stramme inn på ny side - har man ikke sluppet langt nok under forrige bilde, blir det lett krøll
2. Skjøtet slippes så skjøtehjørnet er foran forstaget
1. Klar til jibb
Jibb innenfor til venstre (med baugspryd) - utenfor til høyre (uten baugspryd)
Ukens seilertips fra NSF - Jibb med gennaker

Ukens seilertips fra NSF - Jibb med gennaker

En gennaker jibbes som et forseil, med den forskjellen at skjøtene som regel løper foran seilet i stedet for bak. Det er ganske lett å jibbe en gennaker – pass bare på at seilet slippes langt nok fram før selve jibben. Her er ukens seilertips hentet fra Seilerboka.

Publisert Sist oppdatert

En gennaker kan jibbes på to måter; man kan trekke seilet bak sitt eget forlik (som en genoa), eller foran og rundt hele seilet. Man kan snakke om å jibbe «innenfor» eller «utenfor». Å jibbe på innersiden er ikke alltid så lett, fordi det gjerne oppstår plassproblemer mellom forstaget og seilets forlik/tackline. Båter som setter gennakeren i et baugbeslag jibber altså lettest med skjøtene foran, eller utenom gennakeren. Båter med baugspryd kan med fordel jibbe innenfor, fordi det her er mye mer plass mellom gennakeren og forstaget.

Mange meter tau skal kunne løpe fritt

Å jibbe med gennaker er temmelig enkelt – du faller av til platt lens, og slipper godt ut på skjøtet, spesielt hvis gennakeren skal jibbes utenfor. Det skal være en person klar med det nye skjøte i motsatt side – som trekker inn slakken, og sjekker at det nye skjøtet løper fritt. Pass på at det ikke er trukket under båten! Når storseilet skal over, slipper du det gamle gennakerskjøtet helt fri – pass på at det ligger klart, det er mange meter tau som skal kunne løpe fritt. Enden skal selvfølgelig bli i båten!

Skjøtehjørnet skal slippes langt fram

Husk at på båter som jibber utenfor, skal skjøtehjørnet kunne blåse langt fram, og passere foran forstaget. Den vanligste feilen er å ikke slippe skjøtet tilstrekkelig langt ut før jibben – det kan lett medføre at seilet prøver å komme over på ny side bak forliket - i stedet for foran. Gennakeren klistrer seg dermed inn i forstaget, fylles med vind, og setter seg gjerne fast. Løsningen er å jibbe tilbake og prøve en gang til. Når storseilet slår over, trekkes det nye skjøte fort inn, inntil seilet fyller på den nye halseren. Sett ny kurs, og slipp ut på skjøtet til trimmen er korrekt.

Bestill seilerboka her

kr. 80 av hver bok går til din seilforening!