Slår tvil rundt skoleskipenes sikkerhet

Det canadiske transport-sikkerhetsrådet krever gjennomgang  av sikkerhestrutinene for de rundt 700 skoleskipene rundt i verden etter at deres egen barquentine "Concordia" kantret i 2010.

Publisert Sist oppdatert

UNDER LUPEN: Canadierne krever strengere sikkerhetrutiener om bord i skoleskipene.

Bakgrunnen for at sikkerheten om bord i skoleskipene er satt under lupen er at overstyrmannen på "Concordia" ikke oppfattet at skoleskipet var i fare og dermed lot være å gjennomføre tiltak som kunne reddet skipet. Ifølge rapporten fra The Transportation Safety Borad of Canada (TSB) la skpet seg raskt over og ble fylt med sjøvann, skriver Sail-World.

Enkle tiltak som reduksjon av seilføring, sikring /skalking av luker eller omlegging av kurs ville kunnet forhindre havariet. "Concordia"kantret etter møte med en bølge/squall 17. februar 2010-. Alle de 64 personene om bord ble reddet.

Ingen krav om kjennskap til håndbok

Det viste seg imidlertid at vakthavnede ikke hadde kjennskap skutas bølge/squall-kurver og stabilitet, til tross for at båten hadde en såkalt" stabilitets-håndbok" om bord. Det fantes heller ingen krav om at skipets vakthavende skulle kunne dette.

Gjelder flere flaggstat-skip

TSB har i etterkant undersøkt rutinene for dette på andre skoleskip, og konkluderer med at flere av verdens rundt 700 seilende skoleskip på daværende tidspunkt seilte under flagg som ikke fremla  krav om at noen om bord på skipene skulle ha kjennskap til dette. Terry Davies, grunnlegger av den canadiske skoleskipsforeningen Class Afloat og eier av "Concordia", understreker at mange av skipene har langt større sikkerhetskrav enn minstekravet, men er likevel for innføring av strengere sikkerthetsstandarder.

Seilas vil følge opp saken, men etter det vi erfarer er kravene som stilles til båt og mannskap/offiser om bord på de norske skoleskipene strenge.