Søk i arkivet

Båteier Gerard Le Roux med masten.
Båteier Gerard Le Roux med masten.
Mannskapet på den norske båten «Hera» som kom til unsetning.
Mannskapet på den norske båten «Hera» som kom til unsetning.
Topplanternen med mer under vann.
Topplanternen med mer under vann.
Havaristen vel i havn.
Havaristen vel i havn.

Mastehavarister reddet av nordmenn

En norskbemannet katamaran var den eneste som responderte på nødsignalene fra et fransk par i Karibia.

I SISTE LITEN :Det var så vidt « Patayo»s nødsignaler ble fanget opp. Alle foto: Hilde Nordby

Den 9. februar seilte Håkon Ingvaldsen og åtte andre, deriblant Erik og Jennifer Ask fra KNS’ turgruppe, den Martinique-baserte katamaranen «Hera» fra Saint Lucia til St Vincent. Underveis fanget de opp et svakt «Mayday» på kanal 16. Det var fra seilbåten «Patayo», en litt eldre fransk Benetau på rundt 40 fot som hadde mistet mast og motorkraft og holdt på å drive vekk.

Svake signal
– Det var relativt greie værforhold, 20-30 knops vind, men uregelmessige og kraftige regnbyger med en del sjø. Vi fanget opp et svakt Mayday-anrop på VHF kanal 16 ca klokken 12.10. I første omgang avventet vi i påvente av å høre hva nærmeste redningssentral eller andre ville foreta seg. Mayday-anropene fortsatte og da ingen andre responderte besvarte vi anropet. Vi kunne konstantere at «SY Patayo» lå og drev to n mil unna vår posisjon, med Gérard Le Roux og Bernadette Bressan om bord, forteller Ingvaldsen.

Ingen respons
Paret hadde fått et mastbrudd og seilet i propellen som følge av dette. De hadde således ingen til liten mulighet for framdrift.  Vær og vind drev dem vekk fra leden. Båtens ordinære VHF var satt ut, da antennen i mastetoppen nå lå under vann.
– Deres håndholdte VHF hadde selvfølgelig begrenset rekkevidde. De hadde foretatt Mayday-anrop i en drøy time da vi kontaktet dem. De hadde også forsøkt å komme i kontakt med en tidligere båt ved å bruke nødbluss (røyk).

Hanefot og slep
Det norske mannskapet dro derfor av gårde for å hjelpe havaristen. Da de kom fram gikk de to stykker om bord i lettbåten og om bord i havaristen. Etter å ha stabilisert masten satte vi en hanefot i hver båt og satte et slep på drøye hundre meter, og slepte havaristen til nærmeste havn. Slepeturen tok ca seks timer og vi kom inn i mørket. Påfølgende dag bisto vi Gerhard og Bernadette med å få masten på dekk og frigjort propellen. før vi alle sammen spiste vi en hyggelig lunsj sammen på en lokal restaurant,
Masten på havaristen var ettersett sist høst, og de hadde fått nytt storseil. Årsaken til mastebruddet var sannsynligvis at akterstagget løsnet i toppen av masten.
Nordmennene fikk senere vite at andre båter hadde hørt deres del av Mayday samtalen men ikke havaristen sin.
 
– Det kunne se ut som om bolten til akterstaget i toppen av masten manglet, men helt hva som har skjedd er vel uvisst så langt, forteller nordmannen, som forøvrig ellers hadde en topp tur sammen med turseilerne fra KNS og håper det blir flere turer til Karibia i fremtiden.
 
 
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen