«Mapfre» er en Farr-design fra 2007.
Iker Martínez og Xabi Fernández byde inn ett varmt og tørt område i båten for å laminere skaden.
Sverdet har blitt bra, men ikke like fin som den var.

Reparasjoner i Sydishavet

Iker Martínez og Xabi Fernández måtte fikse senkesverdet for å beholde andre plassen i Bracelona World Race.

Publisert Sist oppdatert

Iker Martínez og Xabi Fernández om bord i «Mapfre» har to medaljer fra OL i 49er. Gutta har også seilt Volvo Ocean Race. Å seile shorthand i Open 60 er noe annet, og krever mer enn bare å seile bra.

Kolliderte

For fem dager siden seilte «Mapfre» på et ukjent objekt i vannet, og det førte til en stor skade på det ene senkesverd. I Sydishavet med vinden bakfra, er ikke senkesverdet så viktig, men etter Cape Horn ville de ikke klart å få særlig god høyde på kryss uten. Gutta hadde valget mellom å få fikset det i Sydishavet og ha muligheter for å beholde den gode posisjonen, eller å gi opp. De valgte å prøve.

Tørt å varmt

Den nedre meteren av senkesverd måtte bygges opp på nytt. Det krever laminering med kullfiber og epoxy, noe som krever både tørr luft og varme, noe det ikke er på Sydishavet. Mannskapet brukte tiden mellom lavtrykkene til å heise opp det 100 kilo tunge sverdet og fikk det under dekk. De skar ut skum fra sete ved navigsjonsbordet og brukte dette for å bygge opp sverdet form. Ved å dekke det til fikk de også opp varmen til å kunne laminere det.

Pust i nakken

I løpet av de fire dagene reparasjonene foregikk kom «Estrella Damm» stadig nærmere, og lå bare 31 n mil bak. Nå er distansen blitt 66 n mil.

Vi slåss mot Alex og Pepe på «Estrella Damm» som holder farten vår. Men vi trenger et par dager på å komme oss. Få søvnen og maten vi trenger. Men vi må trykke på gassen fordi Alex og Pepe gjør alt for å komme forbi oss. Vi må gjøre oss klare for neste lavtrykk som vil komme innen 48 timer. Og det blir kraftig, så vi må ta det rolig, skriver Iker Martínez og Xabi Fernández fra «Mapfre». «Mapfre» ligger 444 n mil bak «Virbac-Paprec 3»

Hugo Boss avanserer

Wouter Verbraak og Andy Meiklejohn holder god fart og har nå seilt forbi Dee Caffari og Anna Corbella i «Geas» og ligger dermed på 8. plass. Men de har hele 478 n mil frem til Neutrogena Formula Noruega som ligger på 7. Plass.

Feltet ligger med en spredning på hele 3 545 n mil. Mens bakerste båt «We are water» ligger litt øst for Madagaskar, nærmer «Virbac-Paprec 3» seg Tasmania og er snart i Stillehavet.

Følg Bracelona World Race her.