Dødt løp?

«Northern Passage» har nådd den 74 lengdegrad, det som regnes for porten ut av (eller inn i) Nordvestpassasjen. Den norske båten er dermed første seilbåt som har kommet seg gjennom nordøst- og nordvestpassasjen på en sesong, selvom æren trolig må deles med russiske «Peter 1».

Publisert Sist oppdatert

21. september seilte »Northern Passage» inn i Lancaster Sound og nådde den 74. lengdegrad, regnet som utgangen, (eller inngangen) til Nordvestpassasjen. - Vi er stolte over å være det første seilfartøyet sammen med «Peter 1st» som har nådd gjennom både Nordøst- og Nordvestpassasjen i løpet av en kort sommersesong. Vi gratulerer også «Peter 1st» med hva de har oppnådd, sier Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson i en felles rapport.

- Vi har møtt «Peter 1st» i flere havner på turen, Pevek, Barrow og Cambridge Bay. Ved alle anledn inger har det vært en god atmosfære mellom oss, vi er blitt venner underveis og vi har forsøkt å hjelpe hverandre når det har vært mulig. De ga oss en vaier til fokkestag i Barrow, og i Cambridge Bay og Pevek delte vi kart og isinformasjon med dem.

Da vi møttes i Cambridge Bay foreslo vi for skipper Dan og mannskapet at vi sammen skulle seile inn Pond Inlet. Vi vet ikke hva som vil skje, men de har nå øyensynlig startet sin kraftige motor og er på full fart østover noen timer foran oss. Forhåpentligvis møtes vi i hvert fall.

Nå skal vi endelig få et nytt fokkestag i Pond Inlet sammen med noen andre forsyninger som for eksempel vann. Vi skal også foreta et planlagt mannskapsbytte. Eric Brossier som tidlighere har seilt begge passasjene med «Vagabond» har vært en utrolig kapasitet å ha ombord. Nå blir han erstattet av Trygve Rushfeldt, en nordmann med

mange års flerskrogserfaring.

Miljøbevisste

Vår ekspedisjon er en av de mest miljøvennlige i sitt slag  noensinne. Vi har benyttet seil  i mer enn 90 prosent av tiden, og bare mellom tykk drivis of inn og ut av havner har vi hatt beskjeden hjelp av vår lille påhenger.

For skipper og mannskap på «Northern Passage» er ferden ikke først og fremst en sportsprestasjon. Både Thorleif og Børge er sterkt miljøbevisste og er særlig bekymret over klimaendringene som har gjort denne reisen mulig. 

I Roald Amundsens tid tok det fem eller seks år å fullføre den samme distansen, på grunn av ekstremt vanskelige og krevende isforhold. Nå har man bevist at det er mulig å komme gjennom det samme området i en 31 fots plastbåt med en ti hesters påhengsmotor for nødsbruk.  Dette viser hvor dramatisk og hvor hurtig disse endringene oppstår. Endringene man her har vært vitne til vil påvirke klimaet globalt, i tillegg til at hele dyrelivet i Arktis, som er avhengig av isen for å overleve, særlig sel og isbjørn, står i fare for å miste eksistensgrunnlaget.

- Det er vårt håp at denne reisen vil bli sett på som et sterkt og synlig symbol på omfanget og hastigheten av disse endringene, sier Børge og Toffen.

- Det er en stor milepel for oss å ha gjennomført begge passasjene, og nå den andre fasen av ekspedisjonen. Ferden er imidlerti ikke over ennå. Nå skal vi starte siste etappe, tilbake til Oslo for å avslutte den arktiske ferden rundt Nordpolen.

Thorleif og Børge

“Northern Passage”