Mot øst, mot øst!

Mot øst, mot øst!

Lite vind, men i riktig retning, er omkvedet i Børge Ouslands siste rapport fra «Northern Passage». Se video når båten passerte isfjell.

Publisert Sist oppdatert

- Lite vind, men fra riktig retning, har vært situasjonen de siste par dagene, skriver Børge i sin siste rapport. - Med spinnaker og sløreseil har vi klart å holde rimelig fart, og forventer å passere Pevek mandag morgen. Motvind og vindstille har vist seg å være de største utfordringene, ikke isen som vi hadde ventet. Hadde vi hatt gunstigere vind ville vi trolig ha lagt nordøstpassasjen bak oss nå. 

Da vi sjekket pontongene i trimaranen fant vi ca 60 liten sjøvann i babord, og 30 liter i styrbord pontong. Med vekten vi hadde der fra før var vi overlastet, og ikke minst, lekkasjen kunne bli et sikkerhetsproblem. Heldigvis tror vi nå at vi har løst problemet. Tidligere trodde vi at lekkasjen stammet fra inspeksjonslukene, men vi tror nå at problemet har vært ventilasjonshull akter på hver pontong. Siden denne delen er mer eller mindre konstant under vann når det er røff sjø, lekker vannet langsomt inn og fyller opp pontongene. Dette må være en konstruksjonsfeil og er farlig om man ikke kjenner til det. Vi har nå forseilet disse med tape og kommer til å inspisere lukene igjen etter den neste kulingen.

Igår kom vi inn i et område med spredte isflak. De lå helt åpent og vi hadde ingen vanskeligheter med å forsere dem. Sikten er god og isområdet var presis der hvor Nick ved Norwegian Ice Service i Tromsø beskrev det.

En annen potensiell fare vi alltid må ta hensyn til, er tømmer og drivved. Disse kan det være vanskelig å se, men å treffe en stor stokk kan være vel så farlig som å gå på grunn. Det er nå temmelig mørkt om natten og derfor viktig å ha konstant utsyn.

Toffen fortalte i en telefonmelding rett før helgen at de flere ganger har hatt «Peter 1» i syne. Konkurransen mellm disse to båtene er derfor et spennende element i «Northern Passage» ekspedisjonen.