To måneder siden avgang og snart halvveis

Det var igår to måneder siden «Northern Passage» forlot slekt og venner ved Fram-museet i Oslo. Snart er båten halvveis i forsøket på å bli den første båten til å nå gjennom Nordøst- og Nordvestpassasjen i samme sesong. Se video fra de siste dagene gjennom is og i kuling.

Publisert Sist oppdatert

Posisjon 23. august.

Posisjon 24. august

I gårsdagens rapport fra «Northern Passage» skriver Toffen Thorleifsson at ekspedisjonen nå er på god vei gjennom de Nysibirske øyene. - For ikk lenge siden seilte vi langsomt langs en av de største øyene, Koteiny, hele 240 km lang. Vi gjorde vårt beste med å krysse i lett vind og tildels vindstille langs denne monotone kysten, bare 20 meter høy.

Eneste tegn til liv var en isbjørn som tilsynelatende hadde gått glipp av å få være med isen nordover. Nå vandret den rastløs og forvirret på øya på jakt etter sel eller noe annet å spise.  Vi har registrert en sjøtemperatur på åtte grader C, som er overraskende varmt. Likevel er det veldig lite dyreliv å se.

Vi er faktisk litt skremt av ensomheten, isolasjonen og mangel på levende liv. Vi vet ikke om dette er normalt for årstiden, men jeg kan bare beskrive det slik vi ser situasjonen. Vi vet det er et rikt dyreliv her når her er is, med sel som gir isbjørnen et godt jaktgrunnlag.

Vi er nå på vei inn i Østsibirhavet. Det burde bli interessant. Israpportene vi har mottatt fra Nick Hughes og hans kollegaer foreslår at vi bør søke opp under nordkysten av Sibir og følge kystleden mot øst. Det er tilsynelatende et ganske stort felt med is som strekker seg langt mot syd.

Vi er i transit. Det er hva vi har bedt om og fått tillatelse til av de russiske myndighetene. I korthet betyr det at vi kan ikke søke havn og gå i land noe sted i Russland. Som på alle reiser, det være seg lange eller korte, trenger vi imidlertid å ha en tilførsel av ferskvann. Dette har Børge løst på en smart måte ved at han har konstruert et system som samler vann og dugg fra storseilet. Dette føres gjennom en trakt og slange til en stor bag av vantett materiale som henger under bommen. Om morgenen kan det være samlet inntil 25 liter duggfriskt vann i denne posen. Det gjør at vi har det vi trenger. I tillegg har vi også fortsynt oss av drivisen. Vi trenger derfor ikke å gå på land. Vi har alt vi trenger alle tre og vi klarer oss utmerket ombord på «Northern Passage».

Om det er nødvendig for å komme oss ut av en farlig situasjon, har vi drivstoff for påhengeren, men planen er å seile hele veien til Port Barrow, Alaska.

«Peter 1» har nå seilt fra Tiksin på vei i kjølvannet til «Northern Passage».

Navigating through ice on the Laptev Sea. (1) Navigating through ice on the Laptev Sea. (2) Finally! We have reached the end of the ice field along Taymyr Peninsula, in the western part of the Laptev Sea. Sailing in storm on the Laptev Sea. Interview (in Norwegian) with Børge as they leave the Laptev Sea.