Posisjon 11. august

I Nansen, Sverdrup og Nordenskiölds kjølvann

Våre nordpolsseilere er fylt av ærbødighget når de nå seiler i kjølvannet til de de berømte polarheltene.

Publisert Sist oppdatert

- Vi føler nærværet til den svenske ekspedisjonen som var i dette farvannet i 1878 og det er fascinerende å lese kartene for dette området, skriver Børge i en rapport.

- Her finner vi navn som Sverdrup- og Nansenøyene, og vi nærmer oss Nordenskiöld Archipelago, oppkalt etter Adolf Erik Nordenskiöld, mannen som ledet den svenske ekspedisjonen her i 1878–79. Nordenskiöld var den første til å krysse nordøstpassasjen og Fridtjof Nansen ga navnet til dette arkipelet for å ære svensken.

Rapport fra ekspedisjonen kl 15.58 11. august:

Vi ha nå nådd den 90. lengdegrad og det er pussig å tenke at det er samme grad som Bangkok i Thailand, for her er det definitivt ikke like varmt. I øyeblikket viser termometeret en varmegrad.  Men solen skinner. Det er stadig et høytrykk over området, noe som demper vindstyrken. Vi slår frem og tilbake langs kysten av Taymyrhalvøya.

- Som nevnt nærmer vi oss nå Cape Chelyuskin, oppkalt etter den russiske polarhelten og marineløytnant Semion Chelyuskin, som oppdaget området i 1742. Vi venter å nå neset, som er Asias nordkapp i løpet av et par dager. Det ser vi frem til og vi er fortalt at  Vilkitsky-stredet nå er åpent for is. Lengre øst, i Laptevhavet, er det pakkis som skaper store vanskeligheter.

Vi forbereder oss til isen, - og alt er vel ombord.

Les værrapporten for området her

Her er også en rapport om isforholdene::

“There is currently a high-pressure system over the Beaufort Sea. If it stays there for a week or more, the Beaufort Gyre might get kicked into action again. In other words, the central ice pack will start to turn again in a clockwise fashion (which it hasn’t for 6 weeks), and if a low-pressure system stays in place between the Laptev and Kara Seas, then the Transpolar Drift Stream might start to transport the last ice that is blocking the Northern Sea Route away from the Siberian coast.

Of course, there is some multi-year ice left in the East Siberian Sea, but that narrow band of sea ice behind the Vilkitsky Strait is the main obstacle for the circumnavigation. The Northwest Passage is practically open already!”