Konkurrenten fast i isen

Mens Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson legger siste hånd på forberedelsene til sin polarekspedisjon i Kirkenes, sitter den russiske «Peter1» fast i isen på vestsiden av Novaya Semlya.

Publisert Sist oppdatert

Den norske trimaranen «Northern Passage» skal forsøke å bli den første til å seile gjennom Nordøst- og Nordvestpassasjen på en sesong, men de har fått konkurranse fra den russiske 44 fots stålbåten «Peter1» som forlot Murmansk tidligere i juli og som har lagt kursen vest og nord om Novaya Semlya for å korte ned på distansen. Dette kan vise seg å være et risikabelt valg. Russerne har allerede nådd is og skal etter sigende har problemer med vannforsyningene. Nå har «Peter1» søkt nødhavn og vil trolig måtte vente i lengre tid før den kan fortsette.

Idag legger trimaranen «Northern Passage» ut fra Kirkenes etter å ha tilbragt den siste uken til å fullføre forberedelsene, skifte salingshorn, utfylling av papirer for Russland, testing av utstyr inkudert drivanker og annet nødustyr. Tid å dykke etter kongekrabber ble det også, men nå rykker det i fortøyningene for seilerne som lengter etter å komme av gårde til turens virkelige utfordringer.

Nå settes kursen for Murmansk, 120 nautiske mil unna, og her skal båt og mannskap innklareres for seilas i russisk farvann. Ingen liten sak, fordi russiske myndigheter ikke har egen kategori for lystseilere. Her klassifiseres båten enten som last- eller passasjerskip, og innklareringsprosedyrene er omfattende. Blant annet må mannskapet gjennom en helsesjekk for sjøfolk og det er utallige papirer som skal fylles ut. Det meste er gjort klar i Kirkenes, men likevel vil det ta tid i Murmansk å gå gjennom alle formaliteter. Inngående los er bestil til kl 1700 lokal tid 22. juli. Går alt etter plan, kaster Børge og Toffen og det russiske medlemmet i besetningen, Stas Kostyashkin loss fra Murmansk i løpet av 24. juli.

Toffen Thorleifsson sier idag til Seilas at de 1500 nautiske milene båten har seilt fra Oslo til Kirkenes i all slags vær, også med kuling midt imot, har vært test av båt og utstyr.

«Northern Passage» velger i motsetning til russerne en rute mellom Novaya Semlya og fastlandet. Trolig vil også de møte isen, men da et sted mellom Karahavnet og Kapp Chelyuskin.

Følg med «Northern Passage», Børge og Toffen her