Husk å fylle diesel før du drar, råder redningsmannskapet
På testtur til Risør i dag i bølger på to til tre meter
Kjetil Braaten (t.v) redder båtfolk ut av kniper

Mye motorstopp

Motorstopp og tau i propellen gir arbeid til Redningsskøyta i Stavern for tiden. Men i går måtte Redningsskøyta selv ha hjelp.

Publisert Sist oppdatert

Mannskapet på redningsskøyta «Askerbøringen» i Stavern merker at sommerferien har begynt, og med flere folk på sjøen blir det mer å gjøre for redningsmannskapet.

-   Som regel dreier det seg om å hjelpe båter som har fått motorstopp eller tau i propellen, og noen ganger også syketransport og andre oppdrag, sier Kjetil Braaten, som er styrmann og maritim redningsmann på «Askerbøringen».

I går var Båtliv vitne til en 46 fots seilbåt som fikk motorstopp i den trange og vanskelige innseilingen til Svenner fyr i havet utenfor Stavern. Braaten forteller at redningsskøyta ble tilkalt, men at de selv fikk motortrøbbel og måtte be om assistanse fra Kystvakten. Seilbåten fikk hjelp fra folkene på Svenner fyr, og klarte seg ut av knipen.

Les om drama i havgapet her

Ikke stress

Braaten oppfordrer folk som er på ferie i båt  i sommer til å ta livet med ro, og bevare familiefreden.

- Hvis du er ute i to uker bør du ikke legge opp til mer enn ni dager underveis. Ta med liggedager i planleggingen, så slipper du å gå ut i dårlig vær, råder Braaten.

Videre oppfordrer han alle til å sjekke motorfiltre og drivstoffnivå før avgang.  Tette filtre og tom tank er en klassiker for folkene på redningsskøytene, og ofte er det i uvær med bølger og mye bevegelser at problemene melder seg.

Diesel verst

Braaten sier at det er båter med innenbords diesel som oftest tilkaller hjelp på grunn av motortrøbbel.

- Moderne dieselmotorene må ha helt ren diesel og er veldige sårbare for rusk. Vi opplever nesten aldri at båter med utenbordsmotor må ha hjelp fra oss på grunn av motortrøbbel, sier han.

Folk flinke

Hittil har det ikke vært mer å gjøre enn forventet for redningsmannskapene på «Askerbøringen» i Stavern. Braaten mener at båtfolk flest har fått mer respekt for vær og vind. Sist helg blåste det kuling, og da ble selv de største båtene liggende i havn, melder han.

- Men det er nå moroa begynner, sier en av kollegene til Braaten. De to neste ukene er det høysesong for båtlivet på Sørlandet.

På testtur

Båtliv er denne uken på langtest med Marex 370 ACC. I dag kjørte vi fra Stavern til Risør i økende sørvestlig vind og bølger på opptil to-tre meter øst for Jomfruland. Testbåten gikk fint i den rotete sjøen, men vi dro ned farten fra 16 knop til 12-13 knop i de største bølgene, for å bevare komforten om bord. Testen blir publisert i Båtliv 7, som er i salg fra begynnelsen av september i år.

Les også:  Værfaste i Horten