Hjelp via iPhone
Hjelp via iPhone

Hjelp via iPhone

Redningsselskapet har utviklet program for den populære telefonen som kan gjøre sjølivet tryggere.

Publisert Sist oppdatert

Programmet, eller applikasjonen ble tilgjenglig på AppStore 22. Mai, og koster bare 17 kroner.

— Applikasjonen har blitt utrolig populær på kort tid. Vi gjør dette for å senke terskelen for å ta kontakt med Redningsselskapet dersom man komme i vansker på sjøen. Samtidig gir det båtfolket en ny mulighet til å støtte opp om det viktige sjøsikkerhetsarbeidet som redningsskøytene gjør, sier kommunikasjonssjef Ernst Larsen i Redningsselskapet.

Redningsskjøytas AIS info

Applikasjonen bruker den såkalte AIS-posisjonen til redningsskøytene som leveres automatisk til et kart. Samtidig har iPhonen en GPS innebygd slik at brukeren også får plassert seg selv på kartet. Posisjonen oppgis også i koordinater slik at brukeren kan gi nøyaktig beskjed til skøyta om hvor han eller hun befinner seg.

Har brukeren behov for øyeblikkelig assistanse fra redningsskøyta er det bare å trykke på telefonnummeret til skøyta som kommer opp på skjermen. I tillegg gir app’en mulighet til å ringe direkte til 02016 som er Redningsselskapets servicetelefon for båtfolk og bemannet 24 timer i døgnet.

Kun for iPhone

Foreløpig er programmet bare laget for iPhone. Det er fordi det er størst marked for slike programmer på Apples AppStore. Dersom det er marked for det, ser Redningsselskapet ikke bort fra at det blir utviklet liknende løsninger for andre telefontyper også. Den tekniske løsningen er levert av Apps as i Oslo.

Har du iPhone kan du også lese seilas.no, eller batliv.com på nett. Bruk m.seilas.no, eller m.batliv.com

Prøv også m.havna.com. Da får du en nyttig havneguide.