Færre, men mer alvorlige ulykker til sjøs

Antall ulykker med fritidsbåter har gått ned, men ulykkene har vært mer alvorlige og de materielle skadene mer omfattende enn tidligere, ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH)

Publisert Sist oppdatert

– Det er blitt mer aktivitet på sjøen. Båtene er blitt raskere, dyrere og større. Samtidig er det mange som ikke vet hvordan man skal føre en båt, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNH til NTB. – Det har vært en betydelig vekst i erstatningene, og det har vært flere tyverier av båter og båtutstyr enn før, sier Osland.

Båtulykkene

De totale erstatningsutbetalingene for fritidsbåtforsikring har i årets ni første måneder vært på 348 millioner kroner.

Det er en vekst på 5,7 prosent det siste året og 14,2 prosent de siste to årene. Den største andelen av utbetalinger er knyttet til båtulykker. Slike erstatninger kom opp i 194 millioner kroner i årets ni første måneder, og det er en økning på 11,9 prosent fra i fjor og 13,2 prosent sammenlignet med samme periode i 2007.

Forsikringsselskapene betalte i løpet av året også ut 80 millioner kroner i erstatning etter tyveri av fritidsbåter, motorer og annet båtutstyr i sesongen. Dette er bare en liten økning fra 2008, men erstatningsøkningen er på hele 16,6 prosent i forhold til 2007.

Båtførerbevis

Regjeringen har besluttet å innføre obligatorisk båtførerbevis fra 1. mai 2010. Kravet gjelder båtførere som er født 1. januar 1980 eller senere, og som fører fritidsbåt over 8 meter eller som har motor med større ytelse enn 25 hestekrefter.

Nærings- og handelsdepartementet har tidligere beregnet at hele 170.000 personer må ha båtførerbevis.

Tiltaket har så langt møtt liten forståelse i markedet.

Kommunikasjonsdirektør Leif Osland sier at tilbakemeldingene tyder på at det er liten interesse for å ta den nødvendige opplæringen så langt. Det kan derfor bli trangt i lokalene neste år for dem som plutselig forstår at de må skaffe seg båtførerbevis.