Sandy Hook i isen ved Grønland for litt over to uker siden.
Steinar Johansen med Ovnien i bakgrunnen.
Ivar Skjeggestad bak rattet på Sandy Hook.
«Sandy Hook» klarte seg bra tross kullseiling i de enorme bølgene utenfor Egersund.Foto: Redningsselskapet.

–Som å seile i fossefall

Ivar Skjeggestad og Steinar Johansen kullseilte med sin Ovni 365 under stormen i forrige uke, men kom trygt i havn med både mannskap og båt. Seilas har snakket med langturseileren Skjeggestad.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Det var fremdeles tøffe forhold da «Sandy Hook» nærmet seg kysten. Foto: Redningsselskapet.

Ivar Skjeggestad fra Larvik og Steinar Johansen fra Holmestrand har vært på langtur med «Sandy Hook», en Ovni 365 siden 2006. Gutta, som tidligere har vært skøyteløpere på toppnivå har besøkt eksotiske steder som Kapp Verde, Brasil, Grønland og Island. Med på siste del av langturen hadde de Anders Meyer som aldri hadde vært i seilbåt før.

Vi skrev om saken på seilas.no i går basert på ett innslag på NRK. –Vi var jo fulle av adrenalin etter heftig tur og ikke sövn på 2 dögn, så intervjuet med Nrk og Tv2 ble ikke helt riktig uttalt. Vi gikk ikke rundt men vippet tilbake samme vei, og det var kun noen få vanndråper på den ene gardinen på babord side fra den ene lufteventilen ettersom båten la seg ned mot babord, forteller Skjeggestad til Seilas. Du kan lese gårsdagens sak her.

Ekstremvær

Ivar Skjeggestad var klar over at de ville oppleve dårlig vær, og hadde kommunisert med skip og plattformer og fått oppdatere værerapporter under overfarten fra Færøyene.

– Vi skalket alle luker og forberedte oss på stormen, og holdt oss et godt stykke fra land for å ri av oss uværet, forteller Skjeggestad til Seilas. Vi hadde kun oppe en liten stormfokk på fem kvadratmeter. Den hadde vært brukt en gang før, på vei mot Madeira, men da snudde vi og søkte havn i Portugal.

Enorme brytende bølger

Bølgene må ha vært over 11 meter fikk mener den erfarende langturseileren vite av Redningsselskapet i ettertid.

    – De kom som fossefall bakfra, og båten stupte ned vannmassene i over 17 knop. Vi brukte motoren for å klatre oppover i bølgene og for å holde kursen.

Svarte natta

– Det ble helt mørk, og vi så ingen ting. Bare hvite fossefall bak oss. Vi prøvde å styre så godt som mulig, men ble slått over ende av vannmassene flere ganger. Ved 03.00 tiden natt til fredag ble vi slått ned, og skroget løftet opp av vannmassene. Men båten rettet seg raskt opp igjen samme vei. Vi må ha krenget over 120 grader mener langturseileren. Steinar Johansen var festet med sikkerhetsline til midten av cockpiten, mens jeg var festet på siden. Det er ikke lett å si hvor lenge vi lå under vann, men det var noen sekunder. Når båten kom på rett kjøl havnet vi tilbake i cockpiten, forteller langturseileren til Seilas.

Burde tatt opp kjølen

Ovni-båtene har senkekjøl. Båtens ballast ligger i bunnen av skroget. Båten er konstruert slik at det rettende momentet vil bli tilsvarende som båter med fast kjøl. Seilas snakket med Ovni365s konstruktør i mai om båtens egenskaper på havet. Marc Lombard hevdet da at senkekjølsystemet gir fordeler under seilas i slike forhold om kjølen trekkes opp i skroget. Kjølen kan virke som en vinge i stor fart og gi løft i stedet for stabilitet. Langturseilerne var ikke klar over dette og seilte med kjølen nede.

Båten like hel

Skjeggestad lovpriser båten som kom fra hendelsen like fin. Ikke kom det vann inn heller. Motoren fortsatte å gå, men det var ikke pent under dekk. Satellitttelefonen hadde blitt slengt rundt og virket ikke skikkelig lengre.

    – Båten har tålt alt mulig. Vi har vært i isen i Grønland, og nå overlevd en storm uten en skramme. Jeg er glad for at vi kjøpte en båt av skikkelig kvalitet sier langturseileren.

Mann under dekk

Anders Meyer fikk en tøff start på sin seilkarriere.

    – Meyer er en tøffing som har gått på ski over Grønnland og klatret topper over 7000 meter, forteller Skjeggestad. Vi hadde gått gjennom sikkerhetsprosedyre før vi la ut fra Grønland, så han var forberet på hva som kunne skje. Meyer havnet i taket på da båten gikk rundt, men fikk raskt forsikret seg om at vi var om bord. Senere ringte han hjem til sin far. Han ringte videre til redningssentralen. Meyer har tidligere ringt hjem for hjelp, da satt han fast på Mont Blanc.

Fortsatte seilasen

Etter kullseilingen satte gutta kursen mot Egersund. Om morgenen, ca fem timer senere ble de møtt av redningsselskapet.

– Vi ble eskortert til havn, men da hadde uværet gitt seg litt, forteller Skjeggestad. Bildene tatt av redningsselskapet viser tydelig at det fremdeles var tøffe forhold.

    Nå har gutta reist hjem, mens båten fremdeles ligger i Egersund.

Monsterbølger

Kysten utenfor Norge er beryktet for farlige bølger. Satellittbilder av havet viser at bølger på 30 meter kan oppstå på de store hav, og oppstår oftere enn tidligere matematiske beregninger har vist.

Bølger kan stjele energi fra nærliggende bølger og bygge seg opp til giganter. Denne bølgeteorien ble bevist med data fra oljeplattformen Draupner i Nordsjøen. 1. Januar 1995 ble det målt en monsterbølge hvor bølgetoppen lå nesten 20 meter over havoverflaten, og bølgebunnen nesten åtte meter under havoverflaten. Bølgen var dermed over 25 meter høy. En vitenskaplig avhandling av monsterbølgen på Draupner er skrevet av Sverre Haver.

BBC har laget et TV program om monsterbølgene. Du kan se programmet her.

Foto: Redningsselskapet.

Sandy Hook har egen nettside som ikke har vært oppdatert på en god stund. Du finner den her.