Noreng på brua på «Nesholmen».
«Nesholmen» som Noreng jobber som skipper på.
Petter Noreng

Fra seilbåt til fiskebåtskipper

Petter Noreng har i mange år levd som profesjonell seilbåtskipper. Nå har han blitt fisker og vil gjerne lære fritidsbåtfolket litt om hvordan fiskebåtene opererer.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Noreng på «Nesholmen» som han jobber som skipper på.

Petter Noreng, som i senere tid har blitt profilert både på NRK radio og riksavis, har tatt seg et to måneders vikariat som seifisker på Vestlandet. Han jobber som skipper på «Nesholmen», som er en garnfisker. Om bord er det 500 garn som sitter i lenker på 100 garn hvar. På en god dag kan de trekke 20 tonn sei.

Tøff jobb

– Jeg er jævlig glad jeg er på brua. Været er ikke noe tema, vi fisker uansett. Det er ganske likt «Dealiest Catch» på Discovery Channel. Vi er aldri i havn, bare innom for å losse. Det går 24 timer  syv dager i uken. Dagene blir lange, gjerne på 18 timer. Det var 26 døgn med kuling forrige måned. Det er en god grunn til at fiske blir kalt verdens farligste yrke.    

    «Nesholmen» er 90 fot og vi er 12 mann om bord. Lastrommet er på 144 kubikk meter. Vi har alt av det siste elektroniske utstyret, forteller Petter Noreng til Seilas.

Her forteller Peter Noreng hvordan en fiskebåt fungerer, noe som gjør det lettere for fritidsbåter å beregne kursen.

XXXtreme Trimaran Petter Noreng

Fra broen på en fiskebåt

På nattvakt om bord i en seilbåt har fiskebåter og fiskefelt bestandig vært et mareritt for meg. Nå står jeg selv som skipper på broen på en fiskebåt ute på Haltenbanken.

Nå har det gått opp for meg hvor hvor enkelt det kunne ha vært på disse nattvaktene om bord i en seilbåt. Hvis jeg bare hadde hatt forståelse for hvordan disse fiskebåtene opererte.

Jeg syntes jo fiskebåtene bare var en masse lanterner som gikk frem og tilbake i alle retninger. Det var både slitsomt og nervepinende til tider.

    Rundt meg her på Haltenbanken er vi ca tolv-femten båter i en radius av åtte mil, og jeg tar nattevakten med knusende ro.

 

Tråler versus fiskebåt

Det er mange måter å fiske på, men det er to kategorier som gjelder fartøystyper. Det er tråler og fiskebåt. Her er det viktig å kunne lanterneføring.

Trål har grønn over hvit, og fisker rød over hvit. Her er det viktig og ikke blande med losbåt, som har hvit over rød. Når det gjelder dagsignaler er det det samme for begge, to kjegler med spissene mot hverandre.

Når det gjelder dagsignaler er det ikke like tydelig å se forskjellen. For det første er signalene vanskelig å se, i tillegg  henger de stort sett oppe hele året på mange av disse båtene. Men det er faktisk  ganske enkelt å skille en fiskebåt fra en tråler, da tråleren gjerne har store arrangementer akterut, som en stor targabøyle eller lignende.

    Seilbåter har vikeplikt for fiskebåter og trålere når de fisker. Våre venner fiskerne er kanskje ikke alltid like flinke til og skru av fiskelanternen når de ikke fisker. Men tyngdekraften gjelder også på havet, så for min egen del går jeg alltid utifra at de fisker selv om de er på vei til eller fra havn.

 

Hater ikke seilere

Det som er hovedgrunnen til att det blir vanskelig spesielt om natten, er at farten mellom båtene er ganske lik. Både seilere og fiskere opererer i lav fart, noe som gjør at peilingene mellom fartøyene er vanskelig å beregne, samt at dette tar tid .

Og det blir ikke enklere at seilerne stort sett seiler på kurs, mens fiskebåtene går gjerne frem og tilbake i alle retninger. Selv har jeg nesten trodd til tider at de hatet seilere, men nå som jeg har lært mønstret til fiskebåtene, forstår jeg egentlig hvor behagelig den nattvakten kunne vært.

 

Hvilken fart gjør de når?

En tråler med trålen ute opererer i mellom 3.5 og 4.5 knop . Den går forskjellige kurser men ligger sjelden under én time på samme kurs. Når den tar opp trålen ligger den stille. Og i alle tilfeller kan man gå ganske nær aktenom. Over 100 meter er helt trygt.

 

En fiskebåt som fisker er sjelden i bevegelse i over en knop, og redskapen er under og rundt båten. Om natten ligger de stort sett stille med kun styrefart og hviler. Begynner gjerne å fiske ved soloppgang, uansett ingen fart involvert.

 

Det vil si at man i de fleste tilfeller har et stort fartsoverskudd med seilbåt, og står fritt til å manøvre deretter. Når tråleren ikke tråler, gjør den gjerne stor fart, og blir derfor lettere å forholde seg til. Dette gjelder også fiskebåten. De er da i dette tilfelle å betrakte som ett vanlig fartøy, men undertegnede ville fortsatt betraktet han som tråler eller fisker å vike. De små fiskefartøyene er ofte ubemannet på bro, så VHF er ikke noe hjelpemiddel å belage seg på.

 

God Tur mvh Petter Noreng

Petter Noreng i trimaranen Xxxtreme under Færderseilasen i fjor.