Firsten som datt først fikk hull i skroget fra krybben til Wang. Heldigvis stoppet båten før masten falt over Wangs båt.
Kjølen på Dill ble bøyd.
Masten til nabobåten sate spor i rekka.
Dill var den siste båten som falt. Den lå uten mast. Båten hadde fått en bulk i skrogsiden, men som nå har forsvunnet.
To store kranbiler løftet båtene på plass.
Wang brukte en solid krybe, men holdt ikke vekten av Firsten som startet dominofallet.
–Håper båten er OK

–Håper båten er OK

Hans Wang var en av de uheldige båteierne som fikk sin båt i asfalten under masseveltet i Bærum. Han er optimistisk med tanke på skader.

Publisert Sist oppdatert

I dag ble det leiet inn to store mobilkraner som har løftet båtene på plass igjen. Det var et langtekkelig prestasjonsarbeid som krevde god koordinering mellom kranførerer. Tilstedt var folk fra forsikringsselskapet IF og båttakstmann.

Strukturelle skader

Hans Wang kjøpte en X-485 brukt i høst. Den stod som båt nummer to av de syv som falt som dominobrikker. Wangs båt var den eneste som hadde skikkelig støtter.

    – Hadde Firsten stått litt nærmere min hadde nok ikke båtene veltet, Da hadde ikke presset blitt så stort på min båt. forteller Wang.

    – Jeg har studert båten og har også vært ombord, men kan ikke se store skader. Båten min har nok fått god støtte av de andre båtene i fallet. Det værtse er strukturelle skader som man ikke kan se. X-Yachts bruker en stålramme, og er den blitt bøyd, så er ikke det lett å fikse.

Vind og grus

Alle båtene bortsett fra Wangs båt hadde tynne løse støtter som er lenket sammen med kjetting. Båten som falt først stod støttene på grus. I følge kravet skal slike støtter stå på en plate. Vindkastenes rykninger har fått støttene til å bevege seg og til slutt gi etter.

    – Stativet jeg bruker er ikke noe dyerer enn støttene som her har blitt brukt, mener Wang, som ikke ser grunnen til å man ikke bruker mer solide saker.

Hans Wang forteller at det er båteieren som leier støttene fra båtforeningen. Han hadde sin egen krybbe, og brukte den.