NØDHAVN: Seilbåtene søker ly for tordenværet i Piran, Slovenia.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når Tors vrede treffer båten

Anne og Asbjørn Mellgrens opplevde mange seileres skrekk da lynet sko ned i båten deres midt i Biscaya. Alt av elektronikk  ble ødelagt,  men selv var de uskadet. – Lynnedslag er ofte fatalt for elektronikken, forteller Edle Robsahm, daglig leder i Nayv på Blommenholm.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren før Anne og Asbjørn Mellgren ( bildet øverst til høyre)  dro på langtur med sin Sun Odyssey 42CC «S/Y Felicie», kjøpte de et sett med lynavledere, som ved to anledninger ble brukt i kraftig torden og lyn på Sørlandet før avreise sørover. Begge gangene unngikk båten å bli tryffet av lynet. Fullt så bra gikk det ikke på ferden sørover mot Spania.

– Vi kom inn i et lokalt kraftig tordenvær i Biscaya. Uværet var plutselig over oss,  forteller forteller Asbjørn.

Da han gikk ned trappen til salongen for å slå av bryterne på de elektroniske instrumentene slo lynet ned i masten.

– Vi kikket opp og så bakelitt-antennen forsvinne som en gul røykdott samtidig som en liten aluminiumsbit fra vindindeksen falt ned på dekk. Min første tanke var å sjekke om vi hadde fått lekkasje ,da vi hadde hørt at det kunne gå hull i skroget ved lynnedslag. Vi var begge merkelig nok rolige og hadde ingen angst eller panikk.  Det luktet brent elektronikk over alt, og absolutt alt var ødelagt. Alt av navigasjonshjelpemidler, VHF, kartplotter, radar, radio-CD og i tillegg lanterner, batterilader, kjøleboks og 220V generator. Generatoren var adskilt galvanisk fra nettet, men likevel var viklingene smeltet.

– Unngå strømledende objekter

Ute på sjøen i en seilbåt vil masten være ekstra utsatt for lynnedslag, ettersom mastetoppen er det nærmeste punktet mellom skyene og havet.

– Da bør man holde seg unna lynledende objekter som mast, metall og elektronikk, råder Statsmeteorolog Ole Nielsen ved Meteorologisk institutt.

Statsmeteorologen forteller at kraftig tordenvær i Norge knyttes til landjorda om sommeren. I tropiske strøk tordner det derimot hele året både på sjøen og på land.

– Farvannet du befinner deg i, klimatiske forhold og årstiden har mye å si for hyppigheten av tordenvær. Likevel, det at du  setter deg inn i lokale værforhold kan ikke beskytte deg mot å havne i tordenvær på åpent hav, forklarer Nielsen.

Han viser til at flere seilere reduserer faren for lynnedslag i båten ved å lage en lynavleder fra masten ned til vannet på hver side av skroget.

Lynavleder eller ikke

En lynavleder består i korthet av en sammenhengende ledning av et metall som leder godt, som festes oppe i masten og føres ned i  vannet på hver side av skroget. Da vil lynet normalt «velge» å følge lynavlederen slik at skadene om bord i båten reduseres.

– Ettersom de fleste metaller  som brukes i en båt leder elektrisitet, bør man sørge for å ha en slik lynavleder, mener Ole Nielsen.

Men hvorvidt en  lynavleder fungerer som den skal, er det derimot uenighet om. Flere seilere Seilas har snakket mener at de ikke har en beskyttende funksjon, men heller en motsatt effekt ved å tiltrekke seg lynet.

Tor -Kristian Øines, tidligere redaktør i Norsk maritimt forlag og erfaren seiler er blant dem som mener at lynavledere  fungerer mot sin hensikt da dette  tiltrekker lynet.

Hans erfaring er at masten ikke bør være jordet  verken til  kjøl eller vann på noe vis.

Edle Robsahm, daglig leder ved elektronikkkjeden Navy på Høvik, vil heller ikke si noe om hvorvidt lynavledere fungerer eller ikke.

–  Det finnes flere lynavledere til seilbåt å få kjøpt, men hvorvidt de virker som de skal eller ikke, det tør vi ikke å si noe om. Lynet har en lei tendens til ikke å gå der vi vil forsøke å lede det til å gå, sier Robsahm.

Ødelagt elektronikk

 – Det som derimot er sikkert er at lynnedslag i fritidsbåt, eller lynnedslag like i nærheten av din båt, kan være, og også ganske ofte er fatalt når det gjelder elektronikken om bord. Relativt mange båter hvert år får «slått ut» all elektronikk på grunn av lyn. I mange av disse tilfellene må alt skiftes ut, sier Robsahm, som innrømmer at de desverre ikke har noen sikre forhåndsregler å komme med på dette området.