Trampolinen mellom de to pontongene.
«Babouche» aktenfra.
Deler av soveplassen samt kartbord/arbeidsbord. Luken over kan enten våre helt åpen eller lukkes igjen med en gjennomsiktig «glasskule» som gir ly for dårlig vær.
Nødvendig utstyr lett tilgjengelig.
Bildet tatt innenfra av soveplass helt fort, navigasjonsplass og bysse med kaffekjele.
Rorene er utstyrt med meier på undersiden, slik at båten kan skli rett fra vannet opp på isen uten å måtte stoppe.
Dette bildet er tatt utenfra og viser den ene pontongen: Her er både soveplass, utstyrsrom, bysse, kartbord.
«Babouche» pryder hovedinngangen til Salon Hall 1.

Iskatamaranen til Norge

Sébastien Roubinet var i september  førstemann i verden som seilte  gjennom Nordvestpassasjen uten motor, men med ski og meier. Nå planlegger den miljøbevisste norgesvennen tur til Norge med iskatamaranen. Seilas fikk komme om bord i Paris.

Publisert Sist oppdatert

Stort foto: Seilas fikk lov å klatre om bord i «Babouche».

Porte de Verseilles, Paris

En knall gul båt med meier står godt plassert på land  utenfor  hovedinngangen til Hall 1 i Porte de Verseilles. Det er «Babouche», iskatamaranen som  Sébastien Roubinet tegnet og bygget med ett eneste formål: ble den første i verden til å seile gjennom Nordvestpassasjen uten motor. Prosjektet har to aspekter; den sportslige utfordringen og å bidra til ivaretakelse av det sårbare miljøet i polare strøk.

Idéen bak prosjektet var å vise at det går an å gjennomføre den samme turen som Roald Amundsen gjorde med «Gjøa» helt uten en forurensende motor. Her brukes  heller fornybare energikilder som vindkraft og energi som lages ved hjelp av  solcellepanel.

– Istedet for å ødelegge isen for å komme seg frem ville Sébastien tilbakelegge turen på en måte som er i tråd med naturen. En båt med ski under pontongene som kan skli rett  fra vannet opp på isen ble løsningen, forteller Anne-Lise Vacher - Morazzani, mannskap og presseansvarlig for «Babouche».

I tillegg til å sette rekord som førstemann i verden til å seile i Amundsens fortspor uten motor, er  Roubinet og mannskapet med på flere forskningsprosjekter  tilknyttet arktiske værforhold, isforhold og havforhold.

Spesialbygget

Båten er 7, 50 meter lang, fem meter bred og har en dybde på en meter (hvis kjølen er nede) og  tyve centimeter uten kjøl.  Den har i tillegg skimeier under patongene og skøyter under rorbladene. Rorbladene kan  trekkes opp manuelt slik at de tilpasses isen eller hvis man skulle kollidere med en isblokk. Skroget  er laget i polyester og kevlar som tåler det meste av slag og «bank» og i tillegg er synkefri, ettersom de er forsterket med kullfiber.  Riggen er  både solid og enkel og masten er laget i kullfiber. Seilarealet er på tilsammen 120 kvm, og båten veier ikke mer enn 500 kilo.

Forelsket i Norge

Kommunikasjonsansvarlig Anne -Lise Vacher - Morazzani, som står på standen og invitere meg til å utforske båten fra innsiden blir entusiastisk når hun hører jeg kommer fra Norge.

– Vi har faktisk planer om å seile til Norge. Vet ikke helt nøyaktig når det blir ennå, men vi kommer. Du skjønner, Sébastien er helt forelsket i Norge !