Seilbåter går hyppigst på grunn.
Vinden i sommer har kostet forsikringselskapene dyrt.

Kraftig økning i grunnstøtinger

I sommer gikk vi på grunn så det sang, og seilbåteierene er dårligst til å lese kartet.

Publisert Sist oppdatert

Nærmere 20 % flere kaskoskader (grunnstøtinger, kollisjoner etc.)  i sommer (juni-august) i forhold til samme periode i fjor, viser nye tall fra Gjensidige. - Dette viser at den positive skadeutviklingen de siste årene kan være i ferd med å snu, sier produktutviklingssjef Robert Skar i Gjensidige.

Han oppsummerer sommeren med at det har vært en stor økning i skadehyppigheten av kaskoskader. 3,5 prosent  av seilbåtene har meldt om kaskoskade, mens båter med utenbordsmotor kun har 1 prosent kaskoskade.

Kostbar vind

- Høy fart, mange nye båtførere på sjøen som følge av høyt nybåtsalg, og dårlig vær med mye vind kan være noen av årsakene til økningen, sier Robert Skar. Selv om folk har brukt båtene mindre, har skadene økt. Robert Skar mener vinden er synderen. Han mener også at kartplotterne gjør båtfolket til å bli flinkere til å navigere. Veldig mange har nå kartplotter, men ville sannsynligvis ikke hatt noe navigasjonsmiddel uten.

Hyppigheten av tyveriskader er derimot omtrent på samme nivå som de siste fem årene. Tyvene er ikke interessert i seilbåter, og heldigvis heller ikke båtens utstyr.

Noen fakta

Hovedtrekk i utviklingen på fritidsbåt

13 % økning i antall skader siste 12 mnd.

38 % økning i erstatninger siste 12 mnd.

Gjennomsnittskaden er nå 38.500 kroner

Gjennomsnittkaskoskaden er 46.000 kroner

De siste fem årene har antall kaskoskader (grunnstøtinger, kollisjon, synking etc.) økt med  31 %

Kaskoskader utgjør 60 % av utbetalingene

Brannskader utgjør ca. 10 % av totale utbetalinger

Tyveri utgjør ca. 30 % av totale utbetalinger

Båtenes gjennomsnittsverdi er nå 182.000, en økning på 62 % siste 5 år

Planende båter har skade fem ganger så ofte som saktegående båter

Båter med utenbordsmotorer er mest tyveriutsatt

Tyverifrekvensen øker avhengig av motorstørrelse. Det går et skille på ca. 100 hk. Båter med større motorer enn dette er særlig tyveriutsatt