Søk i arkivet

Foto:
 Til kai på Fjäderholmarnas Krog hvor fergen pluker opp julebordsgjester.
Til kai på Fjäderholmarnas Krog hvor fergen pluker opp julebordsgjester. Foto:
 Deilig med peis på Fjäderholmarnas Krog, et gammelt militært anlegg.
Deilig med peis på Fjäderholmarnas Krog, et gammelt militært anlegg. Foto:
 Servering av gløgg.
Servering av gløgg. Foto:
 Godt og varmt i båten.
Godt og varmt i båten. Foto:
 WiFi: Med AIS-boksen CTRX får Seapilot ekte AIS. Boksen har innebygget WiFi-sender. Den har også antennesplitter, som gjør det mulig å bruke samme antenne på AIS som VHF-radioen.
WiFi: Med AIS-boksen CTRX får Seapilot ekte AIS. Boksen har innebygget WiFi-sender. Den har også antennesplitter, som gjør det mulig å bruke samme antenne på AIS som VHF-radioen. Foto:
 Med GPS-kompass blir kursen på kartet mer presis. Kompasset vil heller ikke blir påvirket av magnetisme.
Med GPS-kompass blir kursen på kartet mer presis. Kompasset vil heller ikke blir påvirket av magnetisme. Foto:
 Julelunsj på Utö i havgapet, en øy med fastboende.
Julelunsj på Utö i havgapet, en øy med fastboende. Foto:
 BRETT: Seapilot har apper for Windows, Android og iOS. Ny vanntett Samsung var et spennende produkt.
BRETT: Seapilot har apper for Windows, Android og iOS. Ny vanntett Samsung var et spennende produkt. Foto:
 NATT: AIS er nyttig i mørket. Seapilot har nattdisplay på kartene, slik at nattsynet ikke blir redusert.
NATT: AIS er nyttig i mørket. Seapilot har nattdisplay på kartene, slik at nattsynet ikke blir redusert.
 TRANGT: For å komme ut fra Stocholm til Baggensfjärden er det trangt.
TRANGT: For å komme ut fra Stocholm til Baggensfjärden er det trangt. Foto:

Julestemning med Seapilot

Øyriket utenfor Stockholm er vakkert, også i desember. Vi har testet kartappen Seapilot på ulike plattformer.

HOVEDBILDET: Godt med plass i Sandhamn som er Stockholms svar på Marstrand.

Skjærgården øst for Stockholm består av tusenvis av øyer, holmer og skjær. Det er 25 nautiske mil fra indre havn til havet. Det er trange passasjer, og tett med trafikk. Om sommeren er det mengder av fritidsbåter, men også i desember går det tett med mindre ferger mellom øyene, og skipstrafikk.

App med AIS
Seapilot er en unik app utviklet av AIS-eksperten True Heading sammen med Stockholmradio på laget. Grunnlaget for appen er en grafikkmotor som spiser offisielle kartdata, S57 og presenterer dette etter internasjonal standard.
En unik funksjon er at appen får AIS-data direkte fra Stockholmradio via mobilnettverket. I disse 4G-dager er det snakk om kun tidels sekunders forsinkelse i forhold til AIS sendt direkte til båtens mottaker. I Stockholms trange farvann, så er AIS nødvendig, spesielt i desember hvor mørket faller raskt. Appen tar også inn meteorologiske data fra nærmeste værstasjon.

Ulike plattformer

Seapilot kom først på iPad, og er i dag også den viktigste plattformen. De satset fullt på Windows i det Android tok av, og kom litt sent på banen, men har nå full funksjonalitet på alle tre plattformer. Vi hadde også nettbrett om bord fra Samsung med Android, Asus med Windows og Apple iPad med iOS.
Brukergrensesnittet på Android er litt annerledes enn på iPad hvor menyen er tilpasset en bredere skjerm.

100 nautiske mil
Det ble en skikkelig rundtur i Stockholms skjærgård. Turen ble arrangert av Erik Raabe og Anders Bergström fra Seapilot. Begge har bakgrunn fra den svenske Marinen og kjenner farvannet godt fra sin tid på Korvette. Vi gikk 100 nautiske mil, og var innom flere øyer. Et farvann det krydde av fartøy på leten etter fremmede ubåter for to måneder siden. Vi spiste lunsj på Utö, museumsbesøk på Huvedskär, tok et glass i Sandhamn og spiste middag på Fjäderholmarnas Krog. Tross for årstiden er det et levende samfunn på øyene.

GPS kompass

Turen ble gjennomført i en Paragon 25 med 300 hk Volvo Penta maskin. Foruten diverse nettbrett har båten et navigasjonssystem fra Sea Cross. På hyttedekk hadde båten to GPS kompass fra True Heading. Dette er kompass uten magneter, og beregner kurs etter data fra to GPS antenner satt i system. Dette har tidligere vært utstyr som har vært forbeholdt profesjonelle, men det svenske selskapet har lansert en mindre og enklere versjon som også vil finne veien til fritidsbåter. Systemet gir bedre radaroverlay, og gjør autopiloten bedre. Det var også imponerende å se hvor mye mer presis kursen på tegnet opp på nettbrettet. Det gir økt sikkerhet under seil med høy fart og trangt farvann.
Seapilot satser på økt integrasjon mellom nettbrett og utstyr. Appen kan lese båtens data via Wi-Fi. En AIS-sender med Wi-Fi, koblet til båtens instrumentnettverk vil gi Seapilot appen flere funksjoner.

Truet miljø
Om sommeren er ikke vannet alltid like rent og klart som nå. Algeoppblomstringen blir enorm, og blir verre og verre for hvert år. Havet blir en grønn suppe. Få er derfor i mot et forbud mot å tømme septiktanken i sjøen. Problemet er at skip og alle passasjerferger lar kloakken strømme ut i havet i enorme mengder.
Vi hadde seks grader i sjøen, noe som er varmt for årstiden. Det er vanlig med skøyteis mellom øyene om vinteren, men det kan bli lenge til vannet fryser denne vinteren.

Seapilot satser stort, og lanserer app også i USA. Så langt har de lansert appene i Nord Europa. Seapilot sponser også seiling, både her hjemme og i Sverige. Selskapet har tatt over for Watskis innsats for shorthandseiling.


ØYRIKE: Det le en lang dag med 100 nm i Stockholms skjærgård.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen