Rapporten er utarbeidet av Chris Oxenbould, Stan Honey og Chuck Hawley.
Skjermbilde fra PCen til Vestas som viser hvordan revet ser ut uten detaljkart. Mannskapet trodde det var 40 meter med vann.

Rapport om Team Vestas

En uavhengig kommisjon har analysert årsaken til grunnstøtingen i Volvo Ocean Race.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten på 80 sider beskriver hendelsen i detalj, gir råd til regattaarrangøren, men svarer ikke på alle spørsmål omkring hendelsen. Rapporten er verdt å studere og gir et innblikk på hvordan båtens avanserte elektronikk.

Manglet kart

Mest oppsiktsvekkende i rapporten er at den ene av de to PCene som ble brukt om bord i Vestas til navigasjon manglet detaljkart. Uten detaljkart viste området ett grunnere seilingsområde med dybde på 40 meter. Båten manglet lisens for C-Map på en av maskinene. Det er ulik praksis om hvordan disse maskinene brukes. På noen båter blir en av maskinene pakket ned som reserve, mens andre bruker to skjermer for bedre oversikt. Vestas kjørte programvaren Adrena for værruting på den uten detaljkart, og Expedition for fartsanalyse for den med kart.

Også to plottere

Alle Volvo Ocean Race båtene er utstyrt med to 6,4 tommers MFD (Multi Funksjons Display) tidligere omtalt som plottere. Hadde disse vært brukt til navigasjon, så ville revet blitt oppdaget. En av disse er plassert ved kartbordet, den andre ved nedgangen fra cockpiten. Disse MFD er koblet opp til båtens strømsystem og ble sannsynligvis sist brukt til å skru på lanternene før grunnstøtingen. Ellers brukes disse til å følge konkurrentene via AIS når de er i nærheten.

For raske

Videre har båten både ekkolodd og radar, men disse er uegnet å bruke i høy hastighet. Ekkoloddet viser ikke pålitelig informasjon i hastigheter over 14 knop og blir primært brukt inn og ut av havner. Radaren, en G4 bredbåndsradar har kortere rekkevidde enn radarteknologien som har blitt brukt tidligere. Med bare 3-4 nm rekkevidde så er det knapt med tid for å gjøre store unnamanøvre.

Tok fyr

I rapporten kommer det også frem av båtens litiumsbatterier tok fyr da de ble kortsluttet av saltvann.

I rapporten oppsummeres en rekke punkter som førte til hendelsen.

• Laget ble satt sammen kort tid før start

• Det var lite med tid til forberedeleser til 2. Etappe i Cape Town

• Forandring på seilingsbestemmelsene rett før start av etappen

• Et tropisk lavtrykk i nærheten av båten like før hendelsen

• En slitsom jobb for skipper og navigatør

• Ingen mulighet til å planlegge ruten før start

Du finner hele rapporten her.

Rapporten ble lagt frem i Auckland. Foto Ainhoa Sanchez.