FRA BROEN: Slik arter det seg for mannskapet på skipsbroen. Skipet bruker ca. en nautisk mil på å stoppe, og da sier det seg selv at man ikke bør finne på noe «sprell» foran baugen.
LOSEN: Trond Sverre Førde er los og har mange gode råd til seilere med hensyn til hvordan de skal opptre vis á vis store skip.
FÆRDER´N: Uten eskorte under Færderseilasen, som sikrer en stø kurs ut Oslofjorden, er store skip sjanseløse i mylderet av båter under Færderseilasen.
HOLD DEG AKTER: Ikke lek deg foran baugen til et stort skip. Skjer det noe som gjør at du blir liggende i kurslinjen til skipet, er det lite man kan gjøre med det fra broen.
Costa_Luminosa_5424_30060
Costa_Luminosa_5372_30064
DSC_2271_copy_30069

Seilere sett fra broen

Hvordan ser de oss seilere i små båter; de som sitter oppe på broen i store skip - kanskje 20 meter over havet?

Publisert Sist oppdatert

Seilas har vært med Trond Sverre Førde på jobb ut Oslofjorden om bord i «Costa Luminosa». Førde er los og skal sørge for at alt går som det skal inntil cruiseskipet er i åpent farvann. I løpet av turen ønsker vi å få et innblikk i hvordan profesjonelle folk håndterer havets kjemper, og på vegne av alle med små båter, se nærmere på hvordan vi best skal omgås havets giganter i trange farvann.

Vi legger ut fra Akershuskaia en lørdag i juni med fint vær. 50 000 hester får det til å rumle dypt nede i kjempen. Baugtrustere på 9000 hester fordelt på tre propeller sender vannet i store virvler inn mot brygga. Førde kommer på et tilfelle der en snekke forsøkte å passere på innsiden. Det endte i store sirkler inne ved brygga.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER