Foilene har fått kallenavnet, Dalis Bart. Bladdet trekkes inn mot skroget i lett vind.
Foilene gjør ikke båten tørrere. Nå kommer baugbølgen fra kjølbladet, litt over bulben.
Du trenger et helikopter for å ta bilde av de nye IMOCA-båtene i sitt rette element.

Spektakulært, men forsvarlig?

Neste generasjon IMOCA60 er på vannet, og endelig får vi se en båt som får løft av foilene.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: Seb Josse fikk testet Edmond De Rothscild i tøffe forhold onsdag. Alle bilder: Thierry Martinez

IMOCA60 er båttypen som brukes i jorda rundt regattaen Vendee Globe som starter om ett år. Den seiles solo. Non-stop, med start og målgang i den franske byen Les Sables-d'Olonne. Francois Gabart vant sist race i 2013. Han brukte 78 døgn, to timer og 16 minutter og satte ny rekord.

Nå lanseres det nye IMOCA60 båter på løpende bånd. Alle med et håp om å knuse Gabarts rekord. Våpenet er foiler. Nye regler gjør det mulig med finner som stikker ut i le, og som både gir løft, og hindrer avdrift. Alle de nye båtene er konstruert av VPLP / Verdier. De hevder at foilene skal redusere tiden rundt jorda med flere dager, men blir det trygt?

Første bilder

Banque Populaire var den første båten på vannet med foiler, Safran nummer to. Ingen av disse kagene har publisert bilder av båten hvor foilene løfter skroget. Lagene har nok ønsker å holde sine erfaringer for seg selv, og for å ha fordel av å lengst tid på vannet. Begge disse båtene deltok i Fastnet Race, men der var det begrenset forhold for å få glede av den nye teknologien. Den raskeste IMOCA60 båten i Fastnet Race var Francois Gabarts gamle båt.

Jo raskere båten seiler, jo mer vil foilene bidra til redusert motstand gjennom vannet. Disse løfter deler av skroget opp, slik at den våte flaten blir redusert, og for at baugen ikke skal stoppe opp i bølgene. Foilene reduserer båtens dynamiske vekt. Men i motsetning til America’s Cup båtene, så har ikke IMOCA 60 foiler på roret. Det er den fremre delen av båten som vil løftes. Litt som å trimme opp motoren på en rask motorbåt.

Dramatisk regatta

Vendee Globe er spekket med kullseilinger og dramatiske redninger i sørishavet. En gjentagende problem har vært at kjølen har falt av. Kjølen er nå blitt en-type av gjennomprøvd tekologi, så risikoen for at kjølen faller av, er redusert. Også masten er en-type som skal minke risikoen for at den knekker.

Foilene derimot er helt uprøvd teknologi. Det er ingen krise om en av disse skulle brekke. Men etter å ha sett de første bildene, så seter jeg spørsmålstegn med hvordan den stakkar seileren skal klare seg om bord alene. Innredningen bør i hvert fall være godt polstret, og hjelm bør være på. Det bruker America’s Cup seilerne når de seiler innaskjærs.

Ekstreme krefter

Mye kan regnes ut med avanserte datamaskiner, men ikke alt. Det er ikke tvil om at topphastigheten vil øke med foiler. Båtene kan sikkert nå hastigheter opp mot 40 knop. Å treffe en hval, en container eller en bit av et isfjell kan få fatale følger. Eller bare det å seile ut av en bølge kan bli dramatisk.

Vendee Globe har blitt vunnet av seilere som viser god sjømannskap. Gi gass når det er trygt, og revet i tide. Sjanser har blitt straffet med havari. Gabart vant fordi har pushet mer enn sine konkurrenter, men holdt seg på den trygge siden. Hvordan kan man seile trygt, og samtidig ha glede av disse foilene. Disse seilerne skal navigere, holde sponsorer happy, lage mat, gå på do, og ikke minst sove, på Sydishavet.

Vendee Globe blir farligere, men samtidig mer underholdene. Seilerne er blitt moderne gladiatorer.

Finnen i le reduserer båtens dynamiske vekt. Det gir mindre våt flate, og høyere toppfart, men kun i høye hastigheter.