KORT OG GODT: Hver kanal har sin lader som sitter på et eget kort ? adskilt fra de andre. Fordi Gantic også leverer til Forsvaret, brukes komponenter med militære spesifikasjoner til alle ladere.
TRE STØRRELSER: GantiCharger leveres i tre ulike varianter for maritimt bruk, med henholdsvis to, fire og seks kanaler ? hver kanal på 15A. Dette innebærer at de kan lade to, fire eller seks batterier samtidig.
MANGE KANALER: Laderne har to, fire eller seks kanaler. Det spesielle er at de ulike kanalene kan tilkobles batterier med ulik kjemi. Modellen med fire kanaler (bildet) er trolig den mest aktuelle for de fleste.
NORSKUTVIKLET: Tommy Jørgensen har vært med å utvikle de nye maritime laderne til Gantic.
MODERNE LADER: Noe av det som er spesielt med Gantic-laderne, er at de kan lade batterier med ulike kjemier samtidig. Laderen senser batteritypen som er tilkoblet hver kanal. Den avsulfatiserer også batterier som har behov for det. Eksternt display ...
ULIKE BATTERIER: I dag er det vanlig å bruke ulike batterier til ulike formål i båten. Gantic-laderne har dedikerte kanaler til hvert batteri om bord, og de kan derfor lade batterier med ulike kjemier samtidig. Laderen henter strømmen fra land.
ADAPTERPLATE: Laderne fra Gantic har ikke kjølevifte, noe som gjør dem helt lydløse og i stor grad beskyttet mot vann. På grunn av at de trenger en viss kjølingz skal de ikke monteres direkte på tre eller plast. Da benyttes en adapterplate som ...
SEPARATE LADERE: Hver Gantic-lader er i realiteten satt sammen av flere ladere. Hver kanal har sin lader som sitter på et eget kort ? adskilt fra de andre. Det er lett å bytte ut ladekort om ett av dem skulle svikte.

Svart magi: Maritime batteriladere på en ny måte

Ved første øyekast ser den litt beskjeden ut, en svart boks til å lade batteriene med. Men under skallet er den proppfull av smart ladeteknologi. Det er nesten så vi vil kalle det svart magi.

Publisert Sist oppdatert

De aller fleste båter blir levert med en fornuftig batterilader, men om den er noen år gammel, er det ikke sikkert at den holder mål. Det kan ha sammenheng med at et moderne båtliv ofte innebærer at vi bruker mer strøm enn tidligere. Mange har satt inn større batteribank for å dekke det økte behovet for strøm. Da er det ikke sikkert eksisterende batterilader takler dette.

Et annet moment er at mange av oss har gått over til moderne batterityper, som AGM- og gel-batterier. Det er viktig at laderen er tilpasset batteriene den skal lade.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER