Lite vind i nord

Den kinesiske trimaranen som vil etablere rekord gjennom Nordøstpassasjen trenger mer vind. Det eneste det er nok av er is.

Publisert Sist oppdatert

Den franske meteorologen Christian Dumard har lagt ruten for det kinesiste fartøyet og han har også klarert rekordforsøket med World Speed Sailing Racing Council. Nå gir han daglige råd til seilerne om is- og vindforhold og hva som er den beste ruten gjennom Nordvestpassasjen. Den tidlihgere IDEC trimaranen er nå mer enn halvveis gjennom og kan etter planen være gjennom Beringstredet allerede 15. september. Båten startet fra Murmansk den 3.

Mannskapet vedder om hvor lang tid det vil ta å nå Beringstredet:

Guo Chuan er den kinesiske skipperen for et multinasjonalt mannskap som nå er midt i rekordforsøket for seiling mellom Murmansk og tenkt mållinje mellpm USA og Russland i Beringstredet. Båten de seiler er den 97 fot lange trimaranen IDEC som Francois Joyon fremdeles holder rekorden for soloseilas rundt jorden med.

Mange, blant dem nordmannen Thorleif Thorleifsson, som selv har seilt både nordøst- og nordvestpassasjen på en sesong, har stilt seg tvilende til om en 100 fots trimaran er det rette fartøyet for seiling i dette farvannet, men gitt at isforholdene er gunstige, er en stor trimaran hurtig nok til å komme seg relativt raskt gjennoim området der det historisk er lite vind på denne årstiden.

Vi har idag snakket med Christian Dumard, som bekrefter at fremdriften er tilfredsstillende, men at det er mye is og at dette er ekspedisjonens største utfordring. Har beregner passasjen til å ta ca 12 døgn og at dette dermed vil kunne registreres som rekord hos WSSRC.

Mannskapet har notert sine estimater for passasjen på veggen over instrumentene