Feilrettingens grenser

En ny båt lekker. Selger forsøker å fikse lekkasjen, men etter tre forsøk renner vannet like herlig inn i båten. Hvor mange forsøk har egentlig en selger på å rette en feil?

Publisert Sist oppdatert

En kinkig situasjon: Vedkommende som spør har kjøpt en helt ny seilbåt og det lekker inn vann. Selger har allerede gjort tre mislykkede forsøk på å tette lekkasjen. Det lekker like herlig. Kjøper begynner naturlig nok å bli lei og spørsmålet er: Hvor mange forsøk har selger på å rette feilen?

Fordi selger er profesjonell i faget og kjøperen er privatperson er det forbrukerkjøpsloven som styrer forholdet mellom partene. I forbrukerkjøpsloven står forbrukeren, og dennes rettigheter, i sentrum. Rettighetene forbrukeren gis i forbrukerkjøpsloven er sterkere enn i kjøpsloven.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER