Søk i arkivet

Skummel gassulykke på norsk langturbåt

Rask håndtering av mannskapet hindret Dufour 36P «Norita» og ta fyr i Marokko.

TRYKK: Gassbeholderen manglet trykkregulering og førte til at flammer strømmet ned fra komfyren.
TRYKK: Gassbeholderen manglet trykkregulering og førte til at flammer strømmet ned fra komfyren.

–  Stol aldri på en manns råd. Hør med minst tre personer, forteller André Jørgen Ugland, skipper på «Norita». Det ble svært dramatisk om bord i går da de koblet til gassbeholderen til byssa. Her hjemme er vi vant kjent med en gass-standard. Ute finnes det mange ulike løsninger erfarte sørlendingen. 

Høyt trykk

Vi er vant med gassbeholdere som har en trykkreguleringsmekanisme. Det hadde ikke beholderen Ugland kjøpte i Marokko. Komfyren om bord er laget for gasstrykk på maksimalt 30 mbar, ut fra beholderen var trykket på hele 10 bar.

Rask respons

Når gassen tok fyr i komfyren var det som et fossefall av flammer som rant ned på begge sider. Gass er tyngre enn luft inntil det tar fyr, forklarer Ugland. Han var kjapt ned mor dørken og fikk skrudd av gasstilførselens via nødbryteren.

–  Det er trykt nå, og jeg har øynebrynene fremdeles i behold. Vi har nå fått en mekanisk trykkregulator på utstyret, utdyper Ugland.

Han vil gjerne gjøre andre langturseilere oppmerksomme på dette problemet.

Mot Las Palmas

«Norita» er en av 17 norske båter som skal delta i ARC. ARC+ som tar en ekstra sløyfe inn til Kapp Verde er alt i gang. Her deltar det 4 norske båter. ARC starter 22. November.

Les: ARC+ 2015 i gang.

Full av gadgets

André Jørgen Ugland har utviklet en egen app som gjør det enklere  å følge «Norita» på nettbrett og mobil. Les med om appen her. Få har utstyrt båten i like stor grad som Ugland før en langtur. Båten er stappfull av moderne elektronikk og sikkerhetsutstyr. Valg av utstyr til  «Norita» blir en av mange reportasjer i neste Seilas.

Les: Langturseiler med egen app

 

SKREMMENDE: Brann om bord er både skremmende og farlig.

Mange ulykker

Brann om bord er ikke uvanlig, og ulykker som Ugland opplevde hender nesten daglig. Her er det en artikkel med gode råd mot brann. 

Les: Det brenner nesten hver dag. 

 

Opplev Marokko

De fleste langturseilere krysser Biscaya og følger kysten sørover langs Portugal. Der splittes båtene. De fleste setter kursen ut mot Madeira, men mange velger også en omvei til Marokko som Ugland. Der gir enda flere opplevelser. Ståle og Anne Lise Larsesns skrev om sine opplevelser i Marokko i 2010. 

Les: ARC-seilere på fjelltur i Marokko

 

 

UTSTYRT: Ugland har lesset ned sin Dufour 36p med alt tenkelig utstyr.

UTSTYRT: Ugland har lesset ned sin Dufour 36p med alt tenkelig utstyr.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen