Søk i arkivet

FIX: Spinnakeren lappes sammen om bord i «Tamara»
FIX: Spinnakeren lappes sammen om bord i «Tamara»

ATLANTIC RALLY FOR CRUISERS 2015– Turen inneholdt alt

ARC seilerne har mange opplevelser å dele på brygga i St. Lucia.

SKADE: «Tamara» fikk ødelagt spinnakerbomfastet etter to døgn, men mannskapet fant en løsning.
SKADE: «Tamara» fikk ødelagt spinnakerbomfastet etter to døgn, men mannskapet fant en løsning.

Det ble en tøff start på ARC for alle. « Tamara», Sun Odyssey 439 gikk harst ut, og matte betale for det.

– Det startet hardt med mye vær, vi hadde rev i storseilet og spridd fokk i 30 knops vind. Andre døgnet røk festet til spinnakerbommen, men med gutta på Tamara var dette bare et lite set back, forteller Gina Lillemork Nilsen.

Måtte følge opp

Skipperen Lars-Fredrik Moe-Helgesen seilte ARC i 1998, og det ble klasseseier og nummer åtte overall. Han var klar for å følge opp de gode resultatene i år.

– Vi var klare for å teste våre grenser og seilegenskapene til Tamara og se om vi hadde det som kreves. I Las Palmas ble vi møtt av mange andre med samme mål, og et par bryggeslenger beviste tydelig at dette ville bli hard konkurranse. Båtene er bra utstyrt, mannskapet veldrillet og konkurranselystne, og å krysse Atlanter’n er ingen lek, forteller Gina Lillemork Nilsen.

Opp i masta

Da vinden roet seg fikk mannskapet på «Tamara» muligheter for å leke litt med de større forseilene om bord, men gleden varte ikke lenge.

Knuten på toppen av fallet røk, og seilet kom ned i en fart! Martin fikk sin første tur i mastetoppen! Han er en tøffing, og jammen fikk vi ikke tredd nytt fall tilslutt. Spinnakeren kunne endelig heises. Etter dette har det vært et par røkne skjøter, et par turer til i mastetoppen på Martin. Spinnakeren ser ut som et skikkelig lappeteppe med teipet hull. Fokka er ikke teipet enda, så den har et par kikkehull i passe høyde, forteller Lillemork Nilsen. Hun mener at Atlanterhavskrysningen inneholdt absolutt alt. 

FALL: Spinnaker fallet forsvant inn i masten, og det måtte fikses i Atlanterhavet.

FALL: Spinnaker fallet forsvant inn i masten, og det måtte fikses i Atlanterhavet.

Høy fart

«Tamara» var ikke den eneste av de norske ARC-båtene med dårlig tid. «Vitesse» var også klar for å være først i havn. Til slutt var det «Summer Star» som var først over mållinjen, men «Tamara» var rett i helene, like etter var «Vitesse» i mål på tirsdag kveld. Båtene gikk i mål etter 16 døgn, og 8 timer på havet siden starten i Las Palmas. Oppgitt distanse er på 2700 nm.  «Tamara» logget 3150 nm.

Oceanis 54 «Vitesse» med Håkon Ingvaldsen som skipper hadde dagsetapper på 178,3 nm i snitt. Gjennomsnittsfarten over Atlanterhavet ble til slutt på 7,4 knop.

ARC: Gina Lillemork Nilsen mener at Atlanterhavskrysningen på «Tamara? inneholdt alt.
ARC: Gina Lillemork Nilsen mener at Atlanterhavskrysningen på «Tamara? inneholdt alt.

Race mot mål

– Den siste uka har vi ligget tett med de norske båtene «Tamara»  (Lars Fredrik og Gina) og «Summer Star»Sun Odyssey 54DS med Ingve Kjelsrud som skipper. Dette utviklet seg til en konkurranse i regattaen om å bli første norske båt i mål. seks timer før målgang ligger vi mindre enn 30 minutter fra hverandre. For tre dager siden stakk «Vitesse» og «Tamara»  fra «Summer Star» med mer aggressiv seilføring.

Ved målgang kommer «Summer Star» opp med full garderobe mens vi andre slikker sårene og pakker ned fillene... Vi gikk vel begge på en smell natt til mandag, som var full av kraftige regnbyger med mye vær.


Seks båter igjen

Fredag er det seks norske båter som ikke er i mål. «Santa Cruz», Bavaria Cruiser 45 med Severin Løvenskiold som skipper,  har landkjenning og er i mål i løpet av noen timer. Neste båt i mål blir Hanse 445 «Friskus» som er i mål natt til lørdag.

I løpet av de siste 3 ukene har seilt like langt som mange hjemme bruker 5-10 år på å seile, Syns jeg hører steelband-musikk og lukten av rom i det fjerne nå., skriver skipperen.  Han er veldig fornøyd med at personskadestatistikken til nå ikke inneholder så mye som en brukket negl. Men ikke alt utstyret har holdt. Lav spenning på batteriet viste seg å være en slepegenerator uten propell.

 

Skadelisten på «FriskusIV» er følgene

Status så langt er altså:

- 2 brukne spiler inkludert ødelagte spileposer

- Brukket feste til fiskestangen

- Autopilot som krangler

- Mistet Duogenpropell

- Ett skamfilt preventertau

- Ødelagt styrbord lazyjack

 

SEKS: Etter 19 døgn er det fremedeles seks norske båter på vei mot St. Lucia.

SEKS: Etter 19 døgn er det fremedeles seks norske båter på vei mot St. Lucia.

 Kommentarer

Norske deltagere ARC 2015

«Carisma II», Bavaria 46 Vision, skipper: Øyvind Bjørnås.

«Friskus VI», Hanse 445, skipper: Frode Brattum.

«Fryd», Najad 415, skipper: Jarl Spandow.

«Grace», Beneteau Sense 50, skipper: Arnstein Wee.

«Inua», Hallberg-Rassy 310, skipper: Enno Rodegerdts.

«Live Edge», Swan 47, skipper: Petter B. Schelderup.

«Lydia», Bruce Farr, skipper: Roar Engen.

«Nelly II», Malø 46, skipper: Sverre Johnsen.

«Nora Simrad», Cigale 14, skipper: Anders Jamne.

 «Oberon», Beneteau 44, skipper: Tom Jøntvedt.

«Ohoi», Beneteau Oceanis 46, skipper: Erik Bergrem.

«Overseas Express», Overseas 40, skipper: Jan Alexander Bjurgren

«Santa Cruz», Bavaria Cruiser 45, skipper: Severin Løvenskiold.

«Summer Star», Jeanneau Sun Odyssey 54DS, skipper: Ingve Kjelsrud.

«Tamara», Jeanneau Sun Odyssey 439, skipper: Lars-Fredrik Moe-Helgesen.

«Vitesse», Beneteau Oceanis 54, skipper: Håkon Ingvaldsen.

ARC+ Cape Verde 2015:

«Lea», Bavaria 44, skipper: Anne Ramm Salbu.

«Saga Ulrikke», Bavria 36, skipper: Lars Magne Skulbru.

«Shoshana B», Beneteau Oceanis 54, skipper: Leif Ingmar Bremnes.

«Vaares», Lagoon 400, skipper: Kaare Jan Myrene.

Atlantic Rally for Cruisers

ARC, eller Atlantic Rally for Cruisers er et arrangement hvor langturseilere seiler i flokk over Atlanterhavet. Rallyet blir arrangert av World Cruising Club. Ruta går fra Las Palmas på Grand Canaria til St. Lucia i Karibia, og er på 2700 nm. Det deltar over 200 båter, og mer enn 1200 seilere.

ARC gir trygghet for seilerne, som blir sporet over havet. For å delta må båtene utstyres etter en sikkerhetsliste, og alle båter blir sjekket før avreise.

ARC har de siste årene også hatt et tilbud for seilere som vil oppleve Kapp Verde, lengre sør. Disse seiler ARC+. 

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen