Avhjelp og løsninger

Selger har solgt en båt som lekker. Dette må utbedres – det er det enighet om. Men hvem skal betale frakten og ulempene med å få båten til verkstedet?

Publisert Sist oppdatert

I dette tilfellet er det en båt som lekker. Selger har forsøkt å utbedre feilen, men det har ikke gått som planlagt og båten lekker fremdeles. Selger har foreslått at kjøper leverer båten på selgers verksted. Problemet er at det, i følge kjøper, vil ta «mange timer» for ham å bringe båten til verkstedet. Spørsmålet er derfor om selger kan kreve at kjøper frakter båten til selgers verksted?

Avhjelp

Dette er et spørsmål om avhjelp, og hvordan den skal gjennomføres. Spørsmålet reguleres i forbrukerkjøpsloven § 30.

I henhold til forbrukerkjøpsloven § 30 skal avhjelp skje uten kostnad og vesentlig ulempe for forbrukeren.

Det første vilkåret er at avhjelpen skal skje uten kostnad for kjøper. Dette innebærer at eventuelle kostnader som kjøper pådrar seg i forbindelse med selgers avhjelp, må dekkes av selger. Dette innebærer at utgifter til for eksempel diesel, havneavgifter eller togbilletter må dekkes av selger. Bestemmelsen er imidlertid ikke til hinder for at kjøper legger ut, og at selger deretter dekker de kostnadene kjøper har pådratt seg.

Vi antar imidlertid at nevnte kostnader er relativt begrensede, og ikke at disse ikke egentlig utgjør problemet.

Tiden

Problemet er imidlertid tiden det tar for kjøper å bringe båten fra stedet hvor den ligger og til selgers verksted. Hvor lang tid det tar, er usikkert, men kjøper sier at det vil ta «mange timer». Spørsmålet er derfor om «mange timer» utgjør en «vesentlig ulempe» jf. forbrukerkjøpsloven § 30.

Måten bestemmelsen er utformet på og begrepet «vesentlig ulempe» innebærer at kjøper har en viss plikt til å medvirke, slik at selgeren kan gjennomføre avhjelp. Spørsmålet er derfor om «mange timer» er innenfor hva kjøper må hjelpe til med.

I Arnulf Tverbergs bok «Forbrukerkjøpsloven med kommentarer» 2008, skrives det på side 482: «Mindre ting som er kjøpt lokalt vil det normalt være naturlig at forbrukeren bringer til selgeren og henter hos ham»… «På den annen side vil det ofte innebære vesentlig ulempe for forbrukeren om han selv må bringe store, tunge gjenstander, for eksempel en vaskemaskin, til butikken».

Finne en løsning

Med dette som et utgangspunkt, og som en salgs «målestokk» for om noe utgjør en vesentlig ulempe, må det også tas i betraktning om for eksempel kjøper av båten må ta seg fri fra arbeidet for å få tid til å transportere båten til selger.

I tillegg til det ovennevnte må man se på helheten i situasjonen. I dette tilfellet har selger allerede forsøkt å rette feilen, men selger har ikke lyktes og det lekker fremdeles. Kjøper har derfor sannsynligvis allerede hatt en del ulemper.

Etter min oppfatning vil det uansett hva som har skjedd til nå, være en «vesentlig ulempe» om kjøper må frakte båten «mange timer» til selger. Selger kan dermed ikke kreve at kjøper skal frakte båten i «mange timer» for å få den reparert.

Selger bør i stedet finne en akseptabel løsning sammen med kjøper. Kjøper kan hjelpe til, men bør få en eller annen form for kompensasjon fra selger. En mulighet er selvsagt at selger betaler kjøper for dette, en annen variant er at selger selv henter båten og frakter denne i «mange timer» til eget verksted.

SEILJUSS

SEILjuss-advokaten: Advokatfullmektig Jørgen Bull er i dag blant annet tilknyttet advokatfirmaet Jusit AS. Tidligere har han jobbet i Skattedirektoratet og PricewaterhouseCoopers. Dessuten er han en ivrig seiler med erfaring fra Albin Express, First Class 8, X-99 og X-79. Hans lengste tur er fra Karibia til Oslo.

HAR DU SPØRSMÅL?

Har du spørsmål knyttet til seiling og båtliv som krever et juridisk svar, kan du sende dem til SEILmagasinets SEIL-juss-spalte. Vi plukker ut aktuelle spørsmål, og i hver utgave tar advokatfullmektig Jørgen Bull for seg et aktuelt tema.

I den grad det er tid og rom for det, besvarer han konkrete spørsmål. Allmenngyldige og kortfattete spørsmål vil bli prioritert. Er spørsmålene store og omfattende vil Jørgen Bull kunne påta seg oppdrag på vanlige vilkår.

Spørsmålene dine kan du sende til epost-adressen:

seiljuss@seilmagasinet.no.