Seiltrim

I BALANSE: Denne RS Fevaen har god tvist i storseilet for lett/mellomvind. I hard vind kan seilet godt tviste enda mer.
BRA: God tvist i storseilet for lett/mellomvind. I hard vind kan seilet godt tviste enda mer.
TRANGT: Storseilet tvister for lite. Toppen av seilet staller og båten mister fart.
LUSENE HJELPER DEG: I praksis er øverste lus i akterliket et veldig nyttig verktøy, når man skal finne riktig tvist. Denne lusa skal ikke gjemme seg le av seilet – men nesten. Hvis den kravler bakom akterliket 20% av tiden er du veldig tett på ...
VORTEX: Det er sjelden at vortex kommer til syne på denne måten. Deltagere i Volvo Ocean Race seiler ut fra Cape Town i 2001, i tett tåke. Vortex fra toppen av storseilene trekker lange spor etter seg.
SAMSPILL: I praksis reguleres storseilets tvist ved hjelp av samspillet mellom løygang og skjøt. Forseilets tvist reguleres med samspillet mellom skjøtvogn og skjøt. Her tvistes storseilet mye for å regulere krengning og rorpress.
PRØV: På kryss gjelder det å regulere tvist veldig presist. Mangler du høyde, prøv å med mindre tvist. Mangler du fart, prøv med mer tvist.

Tvistens mysterium

Tvist er kanskje det viktigste trimparameteret av alle. Men hva er det egentlig – og hvorfor har vi bruk for det? Det er en ganske interessant historie, for her er det flere ting på spill enn man skulle tro.

Publisert Sist oppdatert

Fire grunner til å tviste seilet

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER