KOSTBART: Grunnstøtingsskader oppstår gjerne på flotte sommerdager hvor sansene er sløve og man ikke er oppmerksom.
OMFATTENDE: Peter Gustafsson reparere mange skadete båter. En slik jobb kan ta flere hundre timer. Ofte må deler av innredningen ut.
UNDERSØKELSE: Are Wiig takserer skader for forikringsselskap. Ved hjelp av hammer finner han områder med strukturell svekkelser.
SPREKK: Selv en liten skade reduserer båtens kontruksjon og kan utvikle seg til en større og farligere skade.

Dyrere og dyrere å gå på grunn

En liten berøring av bunnen kan være nok til å få hele sommeren spolert. Skadeomfanget kan bli stort og ventetiden lang før båten blir reparert.

Publisert Sist oppdatert

– Grunnstøting er et økende problem. Flere båter på vannet gir flere skader. Det kan i enkelte sammenhenger være riktig å minne om at det kreves forkunnskaper for å føre båt, det er ikke det samme som å kjøre bil. Det er viktig å kunne lese kart og hele tiden vite hvor man er, spesielt om man har båt med dyp kjøl, forteller Mari Bræin Faaberg i Codan Forsikring.

– Det blir flere båter på fjorden, derfor blir det flere grunnstøtningsskader, selv om merkingen blir bedre for hvert år.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER